Şair Metin Kaygalak’ın kaleminden Mehmet Atlı ve albümü “Jahr”

Başlangıçta kolektif kültürün geliştirdiği bir ahlâk üzerinden gelişen ve sesini duyurmayı hedefleyen; ben’in önemsizleştiği bir anlayışın öne çıkarıldığı ve elbette politik bir varoluş pratiğiyle kendilerini vareden Kürt müzik grupları zaman içinde çözülerek, ayrılan yolarına yeni deneyimlerle devam ettiler. Böylece “sanatın şahsi bir endişe” olmaklığı öne çıkar oldu.
Bu gruplardan Koma Dengé Azadi, Koma Amed bilinen en iyi iki gruptu 90’larda. Dağılan bu grupların bazı üyeleri başka gruplar oluşturdukları gibi (Çar Newa vb.) kimileri de tek başlarına, kendi şahsi endişelerini öne çıkaran arayışlarla müzik serüvenlerine devam ettiler.


Sonraki şarkıya geçmek için >| şarkı seçmek için [>] işaretine basınız.

[Mehmet Atlı’nın klip ve Tv kayıtlarını izlemek için tıklayınız] [Yeni albümü Wenda’yı dinlemek için tıklayınız]

Bunlardan biri de Koma Dengé Azadi’nin solisti, bestecisi, gitarcısı olarak müziğe başlayan Mehmet Atlı. Müzik serüveninde, Lızge Müzik’ten çıkan ilk albümüyle, bütün aşk yetimlerine pişmanların pişmanı bir dille, yeni bir sayfa açmış oldu: “Jahr/Zehir”. Bu albümün ortak duygusu elbette ki kentin kaybolan insanının serüveniydi. Albümde Kürtçe’nin en iyi şairlerinden Arjen Arî’den de üç şiir var. Mehmet Atlı’nın 90’dan bu yana gelişen kentsel kayboluş hikâyelerine tanıklığı, modernleşmenin kaçınılmaz yıkıcılığıyla öne çıkan bireyin serüvenine dikkat çekmesi, alışılagelen Kürt müzisyenlerinden biraz ayrı durduğunun göstergesi. Gerçi Ciwan Haco, kayboluş süreçlerine dair şarkılarıyla, genç müzisyenlere nereden bakması gerektiği konusunda öncülük ederek, bu süreci haber etmişti. Atlı’nın albümünde derlemelerin olmaması ya da türkülere yer vermemesi, bireyin ya da henüz birey olamamışların kaybolma reflekslerine, süreçlerine odaklanması, bir fark olarak ortaya çıkması bir rastlantı değil. Bu bilinçli bir tercihtir. Kendi deyimiyle “zamansız ve dilsiz şarkılar”dır bunlar. Zamansızdır, çünkü modern insanın zamanı aslında tükenen ve yok olan bir zamandır. Dilsizdir, çünkü kendini ifade etmenin ne yazık ki aşkta da dilsizidir. ‘Jahr’ şarkısı aşkın bekleyen’i olan herkesin imkansız son sözleridir. Bütün albümün ortak duygusu da, hemen hemen her aşkın yetimi olan ‘bekleyen’dir. Modernizmin tahammül edemeyeceği bir dildir bu: Beklemek… ‘Wey Gidi’de öne çıkan rock sound’u, kimi şarkılarda caz’a imkan tanıyan serbest geçişler, hüzünlü klarnet ve saksofon soloları, onun kendi arayışında nereye gideceğini gösteren bir dili de açığa çıkarır. Yer yer senfonik özelliği de öne çıkaran ve film müziğine yaklaşan anlayışını hissetmek mümkün. “Hayelet Oğuz” adlı belgesel filmin müziği olan ‘Dengà Dilà Min’ bunlardan somutlaşmış olanı. Albüm sözün önde ve çok güçlü olduğu bir albüm olmasına rağmen, o yine de sadece müziğin kendisine de yaslanacağını da söylemek ister bize. Baştan sona imkansız bir aşk tarifi yapan, güç bela damıtılmış, son ve siyah sözlerdir bunlar: Lanetli. Aşk acısını besleyen damarlar, romantik imkanın dışında vareder kendi parametresini. Mehmet Atlı “Jahr” albümüyle, zehrini başkalarında çoğaltarak vareder kendini, ya da Mavi’nin dediği gibi, belki de severek kurtulmaktır bütün bunlar.
Hoşgeldin.

Mehmet Atlı/Jahr/Lızge
METİN KAYGALAK (31/08/2003 – Radikal 2)

“Şair Metin Kaygalak’ın kaleminden Mehmet Atlı ve albümü “Jahr”” üzerine 5 yorum

  1. Merhaba ben muştan büşra kürtce parcaları cok seviyorum insanın içine işliyor. zaten mehmet atlı’nın sesi çok güzel en güzel parcası denge dilemın bence. sanatçılarımızın basarların devamını dilerim. en çok onlara ihtiyacımız var

  2. Sn. Kaygalak ın benlik çözülmeleri ve modernizm eleştirilerini özellikle ve öncelikle çok yerinde buldum. Kesinlikle 80 lerin sonu ve 90 ların başı denebilecek metropol havasıyla, üniversitesiyle tanışmış kendim gibi Kürt gençlerinde çok rahat gözlemlenebilecek bir izlenim bu. Özellikle Ciwan haco dinlemek, taşrada yetişmiş gençler arasında pek de tutulmamakta, en azından Şiwan Perwer in gölgesinde kalmaktan kurtulamamakta..

  3. mehmet atlı bence her ikürdü etkileyecek biri ayrıca bir aşk adamı sanki onun büyük hayranlarından biriyim onu sonuna kadar destekliyorum o müthiş sesi olan biri müziği ise insanı derinden etkiliyo ona hayatının her aşamasında başarılar diliyorum

  4. çok mükemmel dinledimmi alıp göturuyor beni başarılar dilerim

  5. kurt muzıği ve kurt kırtlagı işte bu olsa gerek mukemmel bır uyum her bestesı dıyeruden guzel ve anlamlı her biji mehmet atlı

Yorum yapın

Önceki yazıyı okuyun:
“Biz beş kişiyiz, altı olmak istemiyoruz” Birarada – Franz Kafka

Kapat