Heyraneh, “Tanbour’da dualar/ Prayers on Tanbour” albümü ile cafrande.org’ta


Özelikle Tambur* hakimiyetiyle dikkat çeken  Heyraneh, küçük yaşlarda büyükbabasından etkilenerek müzikle ilgilendi. 1980’de Morteza Varzi’den Kamanchehi öğrenerek müziğe başladı.  Mohammad Reza Lotfi ve  Mehdi Kamalian’la  Radifi çalıştı. 1993’te,  Tanbur’a yöneldi.  Keykhosro Pournazeri, Ali Akbar Moradi ve Alireza Feyz Bashipoor’la bu müzik üzerine çalıştı. Bu süreçten sonra, daha doğrusu o zamandan beri  tanbourla çalıp söylüyor.  Sanatçının yoga – meditasyon  kayıtları da var . 

 
*Tamburun kökeni,  kesin olarak bilinmemekle beraber Sümerce “pantur”dan geldiği dair bilgiler mevcuttur. Araplar, kelimenin “kuzunun kuyruğu” anlamına gelen “dumba-i bara”dan geldiğini söylerler. Sözcük, sonraları İran’da ve Orta Asya’da, daha çok bağlamaya benzeyen armudi gövdeli, uzun saplı çalgıların adı olarak kullanılmış.
Tamburun mızrabı kaplumbağa kabuğundan (bağa), perdeleri için, bağırsak (katkut) veya olta misinası kullanılır. Tamburda dördü sarı ve üçü de çelik olmak üzere yedi tel vardır. Bazen sekiz telli de olabilir. Genellikle bugünün tamburileri sekiz tellidir.  Oldukça sert bir maddeden yapılan mızrabın uzunluğu icracının isteği üzerine 9.5-13.5 cm. arasında değişir. Esnemez bir çubuk olan mızrabın iki ucu da kullanılır. Ama iki uç, farklı tınılar elde edebilmek için birbirinden biraz farklı yapılır. Sağ elin baş, işaret ve orta parmakları ile tutulan mızrap, tellere geniş yüzüyle değil, diklemesine dar yüzüyle vurulur. Bu vuruş, çalgının tok ses vermesini sağlar. Mızrabı böyle tutulan başka çalgı yoktur.
Tambur, sapı oldukça uzun bir sazdır (ortalama 73-84 cm). Sapın üzerine bağlanan perdeler konusunda Tamburi Cemil Bey şunları söylemektedir: “ Bu perdeler mandolin ve gitarda olduğu gibi sap üzerine tesbit edilmiş olmayıp, iki tarafa hareket edecek surette bağlandığından ve sapın tûli dahi müsâit bulunduğundan, tambura her istenilen perde ilave edilebilir. Tüm icra bu sap üzerinde en altta bulunan telde yapılır. Bu, tek tel üzerinde yapılan icrada, telin mızrap yardımıyla titreştirilmesinden, tamamen kapalı olan teknesinin içindeki hava da rezonansa girer ve tannaniyet diye tabir edilen inilti sağlanmış olur. Tamburiler icra sırasında sapı hafifçe yukarı-aşağı sallamakta ve bu sayede titreşimi arttırarak farklı duygular ifade edebilmektedirler. ”

 

“Heyraneh, “Tanbour’da dualar/ Prayers on Tanbour” albümü ile cafrande.org’ta” üzerine bir yorum

  1. tınılar sazdan biraz farklı ama insanı alıp götürüyo özellikle solistle beraber

Yorum yapın

Cafrande.org’u

‘ta BEĞENda TAKİP Et

Yereli yaşa, evrensel düşün!.. www.cafrande.org

Önceki yazıyı okuyun:
Gene Geleceğiz, Gene – Filistinli Şair Abu Salma

Gene geleceğiz karşılaşmanın yollarında. Bir bülbül kulağıma fısıldadı: Gene geleceğiz. Bülbüller oralarda yaşarlar henüz. Şakırlar yazılarımızda. Gene geleceğiz gölgeleri arasında...

Kapat