1990 Sonrası Türk Sinema Tarihi Seminerleri Başlıyor


Sitemizde  sinema ve tiyatro  yazıları kaleme alan Zahit Atam,  6 hafta sürecek olan 90 sonrası Türk  Sineması Tarihi seminerleri 10 Mart 2009’dan itibaren  Karşı Sanat’ta
1939–1990 arasında devam eden Yeşilçam ‘Arabesk’ filmiyle biterken, Türk sineması kuruluşundan itibaren en büyük iktisadi ve toplumsal ilgi krizini birlikte yaşıyordu. 1994’e kadar olan dönemde toplam yerli film seyircisi bir milyona bile ulaşmıyordu. Oysaki 1960’larda yalnızca İstanbul’da, yerli film seyircisi yıllık 25 milyondu. Yine 60’larda 3000 büyük kapasiteli sinema salonu varken, 1990’ların başında bu sayı yalnızca 300’dü ve salonların seyirci kapasitesi düşmüştü. Var olanların da büyük bölümü Hollywood filmi gösteriyordu.
1994 bir tür milat oldu. Derin krizi hatırlarsınız, ardından Türkiye’de yerli filmler yapılmaya başlandı ve sinemamız iki büyük öbekte toplandı, bir yanda sanat sineması öte yanda ticari sinema… Bu sürece sanat sineması öncülük etti. Bugün sinema yapan önemli yönetmenlerin tamamı neredeyse 50 yaşın altında ve her birisi büyük oranda kendi senaryolarını kendi yazıyor. Bunun yanı sıra, geçmişte hayali hikayeler, anlamsız karakterler, kötü bir sinema dili hakimken bugün çok daha tutarlı ve stilistik bir hale geldi. Geçmişteki karakterlerin yerine yaşamın dili, toplumsal hayatımızdaki insanların öyküleri geldi. Yaşayan karakterler tekrar sinemaya döndüler. Ancak bu kez toplumumuz bizzat çok daha gerçekçi ve bizden olan bu filmlere sırtını dönmüştü. Evet, ödülleri bunlar alıyorlardı, üstelik bu kez yurtdışında da. Ancak Türkiye’de 1994 sonrasında yapılan ve ödül alan bütün filmlerin toplam seyircisi bir Recep İvedik bile etmiyor. Tarihimiz bu paradoksu aşan tek yönetmenimiz olduğunu gösteriyor ve bugünün yönetmenleri için geçmişin en saygın ismi de bu yönetmen… Hem sanat hem politika yapan ve ciddi bir kitlesel seyirciye sahip isim Yılmaz Güney’di…
Bu paradoksu yeniden aşan ve yaşama sımsıkı sarılacak bir sanat sineması dileğiyle yola çıkarken, 1994 sonrasında film yapmaya başlamış ve sanatımız için yüz akı olan dört sanatçımız, bir de sanat sineması, toplumbilimsel anlamda değerli eserler veren, geçmişin dramatik yapısını geliştirerek özgünlükle halka ait olanı birleştirmeye çalışan bir büyük yenilikçi/gelenekçi/isyankar/muhafazakar sinemacı olarak açıkça incelenmeyi hak eden bir sinemacı olarak bugünle geçmişin arasındaki en başarılı köprüyü kuran Yavuz Turgul ile beş yönetmeni ele alarak son 15 yılın sinemasını değerlendiriyoruz.

1. Zeki Demirkubuz,
2. Yeşim Ustaoğlu,
3. Nuri Bilge Ceylan (2 Hafta)
4. Derviş Zaimağaoğlu
5. Yavuz Turgul

Bir haftasında dönemi genel olarak alacağımız, ticari sinemayla sanat sineması arasında karşılaştırmalar yapacağımız ve özellikle Özal’la simgelenen “gemisini kurtaran kaptan” ve “benden sonra tufan” diyenlerin yükseldiği dönemin anti-tezi olarak Yavuz Turgul’un kaybeden insanlarını inceleyeceğimiz bir tartışmadan oluşan 6 oturumluk “1994’ten Günümüze Türk Sineması” başlıklı seminerlerimiz başlıyor. İlk yönetmen Zeki Demirkubuz’la birlikte … ilk seminerimiz gerçekleştirecektir. Seminerlerimiz Seminer Odası’nda yapılacak. Geniş bir literatür taraması yapılan, film seyredilip tartışılan ve yönetmenlerle görüşmelerden yararlanılan bu seminerin, eleştirel bir yakın tarih okuması olmasına çalışıyoruz. İstanbul Festivaline kadar seminerlerimiz bir kitapla da taçlanırsa hedefimize ulaşmış oluruz. Tartışmak, seyretmek ve yazmak dileğiyle, tarihimizle yüzleşmek için…

Filmler:

Zeki Demirkubuz: C Blok, Masumiyet, Yazgı, İtiraf, Bekleme Odası, Kader.
Yeşim Ustaoğlu : İz, Güneşe Yolculuk, Bulutları Beklerken.
Nuri Bilge Ceylan : Koza, Kasaba, Mayıs Sıkıntısı, Uzak, İklimler, Üç Maymun.
Derviş Zaimağaoğlu : Tabutta Rövaşata, Filler ve Çimen, Çamur, Cenneti Beklerken, Nokta.
Yavuz Turgul :Fahriye Abla, Muhsin Bey, Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni, Gölge Oyunu, Eşkıya, Gönül Yarası


Karşı Sanat
Beyoğlu’nda; Gazeteci Erol Dernek Sokak No:11’de, Yeni Melek Sineması yanı Hanif Han 3. kat.
Kırmızı çizgi trafik güzergahını, yeşil çizgi en sık kullanılan yaya güzergahını göstermektedir.
Karşı Sanat Adres: Gazeteci Erol Dernek Sokak, No 11/4 Hanif Han, 34420 Beyoğlu İstanbul  Tel: +90 (212) 245 71 53  +90 (212) 245 71 54   Faks: 0 (212) 249 71 67  e-mail: info@karsi.com

Yorum yapın

Önceki yazıyı okuyun:
Anlatımda Seçilen Yollar – Halit Ziya Uşaklıgil

İki yazar varsayalım ki biri oldukça soğukkanlı; öbürü aşırı heyecana kapılan sinirlerinin tutsağıdır, sanki sağlıksız etkiyle titrer. Herhangi bir olayı,...

Kapat