Soyluluk ve sadakatin simgesi “Safkan Yansımalar” sergisi İstanbul Modern’de (4 Şubat – 26 Nisan)


İstanbul Modern Sanat Müzesi Fotoğraf Galerisi’nde 4 Şubat’ta açılan “Safkan Yansımalar” adlı sergi   12. Yüzyıl’dan bu yana Avrupa saraylarında görülen Yeguada de la Cartuja atlarını yepyeni bir yorumla sunuyor. Fotoğrafçı Peter Müller Peter, ünlü Avrupalı ressamların tablolarında da resmedilen bu soylu atın, yine ünlü tablolarla birlikte fotoğraflarını çekerek çarpıcı öyküler yaratıyor.

Küratörlüğünü Engin Özendes’in üstlendiği ve 26 Nisan’a dek sürecek olan sergide, 40 adet fotoğraf yer alıyor. Portreler, karakterler, dans ve büyük tutkusu olan atlar fotoğrafçı Peter Müller Peter’in, çekimlerde Yaratıcı Yönetmen Gerry Roberts ve ekibiyle birlikte gerçekleştirdiği, her biri birer enstalasyon gibi kurgulanarak kullanılan alanları yansıtan 6 fotoğraf da ışıklı kutularda sergilenecek. Fotoğraflara  kompozitör Vincent Amigo’nun müziği eşlik edecek.

İnsanın yüzyıllar süren çapraz dölleme ve özel seçimlerle ideal kusursuzluğu elde etme çabasının büyük zaferi olan safkan İspanyol atı Yeguda de la Cartuja, “Safkan Yansımalar” sergisinde, Boticelli, Titian, Velázquez, Carpaccio, Rubens, Van Dyck, Juan de la Corte, Goya, Bejarano, Llorens, Franz Marc, Macke ve Sala gibi ressamların tablolarında, zamanın, mekânın iç içe geçtiği yepyeni görsellere dönüşüyor.

İnsanlık tarihiyle iç içe geçen bir geçmişe sahip olan ve tarih boyunca soyluluk ve sadakatin simgesine dönüşen atlar, yüzyıllardır pek çok ressamın tablolarında kimi zaman başkahraman, kimi zaman da başka kahramanların yoldaşı, savaşan öncü, asilleri sırtlayan varlık olarak ifadesi ve olağanüstü vücut hareketleriyle yer alır.

Küratör Engin Özendes, ressamların ve fotoğrafçıların önceleri, ideolojik ve estetik düşüncelere, bağlı oldukları akımların kurallarına ve amaçlarına uygun, kendi uğraşları olan sanat için eserler ürettiklerini belirterek, yeni yöntemlerden söz ediyor: “Daha sonra her iki alanda çalışmalar yapan sanatçılar, görsel deney yapma düşüncesinden yola çıkarak, fotogram, netsizlik, hareketli görüntüler, solarize çalışmalar, üst üste pozlamalar, kolaj, fotomontaj yöntemleri gibi yeni fotoğraf teknikleri geliştirirler. Artık yeni yöntemler geleneksel görüntüleri değiştirmeye başlar. Bu yeni yöntemlerin amacı, fotoğrafı resme benzetmek değil, soyut veya yarı-soyut yeni eserlerin üretilmesine katkıda bulunmak için yeni kaynaklar oluşturmaktır.”

Özendes, Peter Müller Peter’in, fotoğraf makinesi aracılığıyla, canlı La Cartuja atının, ustaların gerçek boyutuna uygun biçimde büyütülmüş tabloları önünde yepyeni bir yorumla sunduğunu belirtiyor: “Peter Müller Peter, burada iki farklı sanat alanını birbiriyle uyumlu ve estetik bir biçimde yoğurarak, yeni yaratılar ve yeni sunumlarla önümüze çıkarmaktadır. Sanatsal gücünü kanıtlamış eserlerin önünde duran, edebiyatın, güzel sanatların en estetik canlısı at, bu olağanüstü geri planlarla yepyeni bir düzenleme içinde gelir önümüze.”

“Bu eserin saygıyla selamladığı La Cartuja soyundan safkan İspanyol atı, kusursuz hayvanı yaratma yolundaki bu tutkunun en görkemli ürünlerinden biridir. Bu resimler, dikkatimizi büyüleyici imgeleriyle Endülüs Atı’na çekmenin yanı sıra, atın kiliseler, saraylar, bahçeler ve müzelerde yakışıksız kaçmadan ve (ev kedileri ile köpekleri gibi) ehlileştirilmemiş özelliklerinin, doğal yabanıllığının zerresini kaybetmeksizin insanla aynı düzeyde bütünleşebilen tek hayvan olduğunu gösteriyor.”

Llosa, Endülüs atlarının, sahip oldukları dinginlikle, sanatçının talimatını izlerken gösterdikleri uysallığın, reflektörlerin ısısı altında poz vermeye yanaşırken sergiledikleri iyi huy ve duruşlarındaki ciddiyetin, karşı konulmaz bir şekilde yalnızca hayran olmamıza değil, onları sevmemize de yol açtığını vurguluyor: “Peter Müller Peter’in ustaca düşünülmüş bu kompozisyonlarda poz vermeye ikna ettiği son derece güzel Endülüs Atları, Rubens’in, Velázquez’in, Goya’nın, Macke’nin ve Carpaccio’nun eserleri arasında, dikkatli ve duyarlı varlıklar gibi rahatlıkla dolaşıyor. Kulaklarını dikmiş, fal taşı gibi açılmış zeki gözlerle tuvallere ve fresklere bakıyor ya da dört dörtlük gözbağı ustaları gibi resimdeki yerlerini alıyorlar. Asla kırıp dökmüyorlar, fotoğrafçının kurduğu oldukça hassas dekorlar ve zarif nesneler arasında gereksiz bir fazlalık değiller. Tam tersine, orada bulunmaları gerektiği, resimlerin tamamlanmak için onları beklediği iddia edilebilir.”

Peter Müller Peter

1953’te İsviçre’de doğdu.  Zürih’te mimarlık ve güzel sanatlar okudu. 1973’te fotoğrafçı Bert Stern’in asistanı olarak çalışmak üzere İspanya’ya gitti. Dört yıl boyunca birlikte çalıştı.
İspanya, Avrupa ve Amerika’da reklam fotoğrafçısı olarak çalışırken, bazı önemli reklam kampanyaları yürüttü. Portreler, karakterler, dans ve büyük tutkusu olan atlar konusunda uzmandır.
Zoom, Arte Fotográfico, Photo, Cámara, Lui, Playboy, Vogue, Dunia, Geo, El Pais dominical, Revista FMR ve benzeri dergilerde çeşitli çalışmaları yer almıştır.

Ödülleri:

– 1992. Avrupa Sanat Yönetmenleri Kulübü Ödülü’nü alan España por dentro kitabının yayımlanması.
– 1994. İki Laus Ödülü alan Oro Plata kitabının yayımlanması.
– Mayıs 1996. Fransa’da Nîmes’deki Modern Sanat Müzesi’nde “Oro y Plata” Sergisi.
– 1996. “Cupon de la Once” kampanyası için Lux Bronz Ödülü.
– 1996. “De Beers” kampanyası için Lux Altın Ödülü.
– 1999. Fuji Ödülü
– 2000. Altın Yaprak Ödülü, Prisma dergisi (Portekiz).

Sergiler ve Yayınları:

– Mayıs 2001. “Maestro” Sergisi, Ars Nova Gallery, Madrid.
– Mart 2002. “Maestro” Sergisi, Art Gallery Pedro Peña, Puerto Banus – Marbella, Málaga.
– 2005. Sueños kitabının yayımlanması, Sara Baras.
– Aralık 2005. Sueños kitabının Paris’te Champs Élysées Téâtre’da sunumu.
– Şubat 2006. Londra’da Cervantes Enstitüsü’nde “Sueños” Sergisi’nin sunumu.
– Temmuz 2006. Silo de Hortaleza Gallery’de “Sueños” Sergisi, Madrid.
– Aralık 2006. Salamanca Üniversitesi’nde “Sueños” Sergisi.
– Mart 2007. Buero Vallejo Salonu’nda “Sueños” Sergisi, Guadalajara.
– Haziran 2007. H10 Gallery Puerto Banus’ta “Sueños” Sergisi – Marbella, Málaga.
– Aralık 2007. Salamanca Üniversitesi Hospedería Fonseca Gallery’de “Atlar” Sergisi.
– Nisan 2008. El Torreón de Lozoya kitabının yayımlanması, Caja Segovia. Obra Social y Cultural.
– Ağustos 2008. Cuellar Kültür Merkezi’nde “Atlar” Sergisi, Segovia.

Kaynak: Ntv, Milliyet

Yorum yapın

Önceki yazıyı okuyun:
Aydınlara Bildiri – Albert EİNSTEİN

Biz, çeşitli ulusların aydın've bilginleri, bugün ağır, tarihsel bir sorumluluk taşımak duygusuyla toplanmış bulunuyoruz. Toplanmamızı sağlıyan Fransız ve Polonyalı meslektaşlarımıza...

Kapat