Şahan Arzruni’den Alan Hovhaness’in Seçilmiş Piyano Parçaları

1943 yılında İstanbul’da doğan dünyaca ünlü ermeni piyanist, besteci Şahan Arzruni, Getronagan Lisesindeki eğitiminin yanı sıra İstanbul Belediye Konservatuvarına devam etti ve Ferdi Ştatzer’den piyano ve Raşit Abed’den müzik teorisi dersleri aldı. 1964 yılında Gülbenkyan Vakfınca sağlanan bursla, dünyanın en saygın müzik okullarının başında gelen Juilliard Okulunda eğitim almak üzere New York’a taşındı. Juilliard piyano bölümünden mezun oldu ve oda arkadaşının etkisiyle Çin müziği üzerine ihtisas yapmaya başladı. Pek çok albümü bulunan ve tüm dünyada konserler veren Arzruni, 1996 yılında Katolikos Karekin I tarafından Aziz Sahak ve Mesrob madalyası ile onurlandırıldı. 2003 yılında, ünlü Ermeni kompozitör Aram Haçaduryan’ın yüzüncü yıl dönümü vesilesiyle, Ermenistan Kültür Bakanlığınca Ermenistan’ın müzik alanındaki tam yetkili temsilcisi olarak atandı. 2010’da, Dışişleri Bakanlığı himayesinde, Ahtamar Adası’ndaki Aziz Haç Kilisesi’nin açılış ayini vesilesiyle, Van Üniversitesinde bir konser verdi.


Sonraki şarkıya geçmek için >| şarkı seçmek için [>] işaretine basınız.

“Sen Çinliye benzemiyorsun…”

“1964’ten bu yana Amerika’da yaşayan Şahan Arzruni, resital ve oda müziği sanatçısı olarak elde ettiği ünün yanında, besteci, etno-müzikolog, eğitmen, yazar, yapımcı ve yönetmen olarak da tanınıyor. Bugüne kadar etnik kimliğinin de etkisiyle Ermeni mirasının müzikal kökleri üzerine çok sayıda araştırma yürütmüş olan Arzruni, en önemli Komitas icracılarından biri olarak biliniyor. Komitas’ın 1906-16 arasında yazdığı piyano eserlerini ve 1896-1899 yılları arasında Berlin’de öğrenci iken bestelediği eserlere de yer veren Arzruni, Komitas’ın piyano yapıtlarının çoğunun halk danslarına dayandığını söylüyor.

Amerika’da Çin müziği üzerine doktora yaparken Ermeni müziğiyle buluşuyorsunuz. Bize biraz bu buluşmadan bahseder misiniz?

Amerika’da yaşıyordum o dönem. Amerika’da olduğunuz zaman bir köşe bulmanız lazım, müziğinizi duyurabilmek için. Yeni bir şeyler arıyordum. Çin ve Amerika’nın arası çok iyiydi.     Oda arkadaşım Çinliydi. Bana pek çok Çin müziği dinletti. Bu müziklerle opera yaptım. Doktoramın ikinci resitalini  bu eserlerle verdim. Bu operalar çok beğenildi ve ben çalışmalarımı daha da ilerletmek istedim. Asya müziği başkanı bir kadın vardı. Ondan yardım almak için gittiğimde ‘Sen Çinliye benzemiyorsun neden Çin müziği yapıyorsun?’ diye sordu. Ben Ermeni olduğumu söyledim. O da bana kendi müziğini yapmamı, böyle daha başarılı olabileceğimi söyledi. Haklıydı. Bu olaydan sonra kendi köklerimi aramaya başladım. Ermenistan’a gittim.

Peki Ermeni müziği ne durumda sizce?
Ermeni müziğinin çok çok uzun bir hikayesi var. Hıristiyanlıktan önceki zamanlara kadar giden bir tarihi var. Fakat Hıristiyanlıkla kilise müziği yaratılmış. Böylelikle hem Hıristiyanlık öncesi müziği, hem halk şarkıları, hem de İbrani müziğinin etkilerini taşıyor. Dördüncü asırdan on dördüncü asra kadar yaşayan bu müzik sonraları kaybolmaya başlıyor. Bu müziğin notaları, duaları hâlâ var fakat nasıl okunacağına dair bir bilgi yok. Kaybolmuş bu bilgiler.

Komitas’ın eserlerine yer verdiniz son albümünüzde. Bize biraz Komitas’dan bahseder misiniz?
Bu albümde Komitas’ın eserleri var. bu yüzden önceki albümlerimden daha önemli bir albüm. Komitas’sız bu gün Ermeni müziği başka bir profil olacaktı. Komitas hem bestekardır hem de Ermeni halk müziğinin araştırmacısıdır. Sadece Ermeni müziği değil ayrıca Komitas Berlin’deki doktorası için Kürt müziklerine de yer veriyor. Bugün Ermeni müziği ile ilgilenen pek çok isim Komitas’dan beslenir. ”
[Sevda Aydın – Evrensel]

Alan Hovhaness – Şahan Arzruni

  1. Invocatioan to vahakn no. 1
  2. Invocatioan to vahakn no. 2
  3. Invocatioan to vahakn no. 3
  4. Invocatioan to vahakn no. 4
  5. Invocatioan to vahakn no. 5
  6. Yenovk – fantasy
  7. Yenovk – canzona
  8. Yenovk – jhala
  9. Yenovk – canzona
  10. Yenovk – ballata
  11. Yenovk – fugue
  12. Lalezar
  13. Wedding song
  14. Grape-yard song
  15. Dance in seven tale
  16. Mystic flüte
  17. Journey into dawn – hymn
  18. Journey into dawn – fugue
  19. Journey into dawn – jhala
  20. Journey into dawn – aria
  21. Journey into dawn – alleluia
  22. Laona
  23. Lake of van sonata – rubato – allegro
  24. Lake of van sonata – solenne – allegro
  25. Lake of van sonata – rubato
  26. Vijag
  27. Hakhpat – canzona
  28. Hakhpat – fantasy
  29. Hakhpat – jhala ( tone of re )
  30. Hakhpat – pastoral (tone of sol )
  31. Hakhpat – jhala ( tone of sol )
  32. Hakhpat – jhala ( aip tza )
  33. Hakhpat – aria and canzona ( tone of mi )
  34. Hakhpat – jhala ( tone of la )

Yorum yapın

Önceki yazıyı okuyun:
“Sinsiliği ve ikiyüzlülüğü zorunlu kılan toplumdur!*” Sade -Simone De Beauvoir

Kapat