Koma Çiya “Venamire” ve “Xeli” albümlerinden ezgiler


Mezopotamya Kültür Merkezi (MKM) bünyesinde çalışmalarını sürdüren ilk müzik grubu olan Koma Çiya, Kürtçe’nin farklı lehçelerinden folk tarzında geleneksel halk ezgilerinin kullanıldığı albümünde, göç, ölüm, ayrılık, sevda aşk gibi temalara ağırlık vermekle birlikte, kadının toplum içindeki yeri ve sorunlarına da yer veriyor.
Aşağıdaki seçki “Venamire” albümünden ve geleneksel Kürt halk müziğinin yöresel temalarıyla birlikte farklı müzik aletlerinin de kullanıldığı “Xêlî” albümünden seçtiğimiz ezgilerden oluşuyor.


[mp3]http://kurdishmusic.eu.dilocan.biz/music/koma%20ciya/Elife.mp3[/mp3] ELİFE
[mp3]http://kurdishmusic.eu.dilocan.biz/music/koma%20ciya/Were%20Dine.mp3[/mp3] WERE DİNE
[mp3]http://kurdishmusic.eu.dilocan.biz/music/koma%20ciya/Hoy%20Mermer.mp3[/mp3] HOY MERMER
[mp3]http://kurdishmusic.eu.dilocan.biz/music/koma%20ciya/Sehriban.mp3[/mp3] ŞEHRİBAN
[mp3]http://kurdishmusic.eu.dilocan.biz/music/koma%20ciya/Bagiye.mp3[/mp3] BAGİYE
[mp3]http://kurdishmusic.eu.dilocan.biz/music/koma%20ciya/Ere%20Nasek.mp3[/mp3] NASEK
[mp3]http://kurdishmusic.eu.dilocan.biz/music/koma%20ciya/Hemem.mp3[/mp3] HEMEN
[mp3]http://kurdishmusic.eu.dilocan.biz/music/koma%20ciya/Fide.mp3[/mp3] FİDE
[mp3]http://kurdishmusic.eu.dilocan.biz/music/koma%20ciya/Cana%20Min.mp3[/mp3] CANAMIN
[mp3]http://kurdishmusic.eu.dilocan.biz/music/koma%20ciya/Cume%20Besta.mp3[/mp3] BESTA
[mp3]http://kurdishmusic.eu.dilocan.biz/music/koma%20ciya/Helepce.mp3[/mp3] HELEPÇE
[mp3]http://kurdishmusic.eu.dilocan.biz/music/koma%20ciya/Meyreme.mp3[/mp3] MEYREME
[mp3]http://kurdishmusic.eu.dilocan.biz/music/koma%20ciya/Toy%20Toy.mp3[/mp3] TOY TOY

Albümde yer alan eserlerin seçimi nasıl oluştu?
Genim: Biz 1999 yılından sonra bu çalışmanın alt yapısını oluşturmuştuk. Bu çalışmaların tamamen halk şarkılarından oluşmasını istiyorduk. Halk şarkılarını seçerken Kürtçe’nin diğer lehçelerinden de yararlanmak istedik. Hem Soranî hem de Zazakî ve Kurmancî lehçelerinden oluşan halk şarkılarına yer verdik. Bunu yaparken de dilimizin zenginliğini de gözler önüne serecek eserlerden oluşmasına özen gösterdik. Gerek Zazakî gerekse de Soranî ezgilerde bunu görmek mümkün. Bizim ses yapımızın daha ziyade otantik bir rengi olduğu için bu ezgilere olan yakınlığımız, bizde bu halk türkülerini söyleme fikrini öne çıkardı. Albümde yer alan şarkılarda göç, ölüm, ayrılık, sevda aşk gibi kavramlar olmakla birlikte, daha ziyade kadının toplum içindeki yeri anlatılıyor. Bu çalışma genellikle kadına ithafen yapılmış .
Bizim bütün çalışmalarımıza baktığınızda kadını anlatan ezgilerden oluşan albümler olduğunu görebilirsiniz. Onun sürdürdüğü kavga, mücadeleye olan aşkı, sevdası anlatılır. Bu albümü hazırlarken de kadın için en kutsal olandan yola çıkıp, “Kadının kutsallığını anlatan en temel şey nedir” diye baktığımızda o kadının evlenirken başına taktığı duvak, yani Xêlî olduğunu görürüz. Aynı zamanda toplumda da Xêlî, kadına karşı adanmış kutsallığın bir parçası. Bunu yaparken de yelpazeyi geniş tuttuk. Hem kaynakça olarak da birçok bölgeyi işlerken, birçok yeni ezgiyi de bulmaya çalıştık. Bizim derdimizi anlatan parçaları koymaya çalıştık, seçtiğimiz şarkıların renkliliği albümün repertuarının zenginleşmesini sağladı. Mesela, Zazakî lehçesinde okuduğumuz parçalara biraz daha ağırlık verebilirdik, ama elimizde fazla bir kaynak olmadığından Dersim yöresine ait iki ezgiye yer vermek zorunda kaldık.
Grubun solistlerinden Metin Yılmaz ile “Xêlî” üzerine söyleşiden kısa bir alıntı

Yorum yapın

Önceki yazıyı okuyun:
Yalnızliğın Diyalektiği – Octavio Paz

Kişinin içinde yaşadığı dünyayı ve kendisine yabancılaşmış olduğunu bilmesi demek olan yalnızlık Meksikalılara özgü bir duygu değildir. Bütün insanlar yaşamlarının...

Kapat