Cafrande.org müzik arşivinden seçilmiş Alevi Ezgi, Türkü ve Deyişleri

Alevi müziği salt dinsel bir müzik olmayıp yaşamın içinde;  gündelik sorunların,  insani duyguların dile getirildiği gibi dini düşüncede hakikate ulaşmanın bir aracıdır. İslamiyetin diğer mezheplerin müzik ile olan çelişkisinin aksine Alevilik inancı müziği kutsal gören ve ibadeti müzikle iç içe geçen ender inanışlardan biridir.

Bu nedenle müzik, kültürel anlamda bireyin sanatsal açıdan gelişmesini sağlayan, toplumsal olarak ise  örgütleyen bir işleve sahiptir. Tarih boyunca  geçerliliğini koruyan ve  Alevi kimliğinin önemli unsurlarından  biri olan müziğinin günümüzde metalaşıp/ yozlaştırılarak eğlence  sektörüne sunulmaya başlanması muhalif bir yapıya sahip olan bu kültürel yapıya vurulan bilinçli bir darbedir.


Sonraki şarkıya geçmek için >| şarkı seçmek için [>] işaretine basınız.

Gam elinden Seslendiren: Emin İgüs ♦ Ötme Bülbül Ötme Seslendiren: Üç Deniz Müzik Topluluğu ♦ Aşıkların sözu kalır Seslendiren: Baba Zula (Söz:Pir Sultan Abdal) ♦ Sözde be bir insan olmaya geldim Seslendiren: Arif Sağ, ♦ Ey Erenler Seslendiren: Şah Hatayi Deyişleri, ♦ Eşrefoğlu Al Haberi Seslendiren: Ahmet Yurt, ♦ Turna Semahi Seslendiren: Ruhi Su, ♦ Ala Gözlü Nazlı Pirim, Şah-ı Merdan Seslendiren: Kardeş Türküler, ♦ Medet Ya Ali Seslendiren: Özlem Özdil, ♦Bir Nefeslik söyleyeyim Seslendiren: Erkan Oğur İ. Hakkı Demircioğlu♦ Efendiler Bağı Seslendiren: Sena Dersimi ♦ Seyidemın (Zazaki) Seslendiren: Aynur & Cemil Koçgün ♦ Canım Efendim Seslendiren: Mikail Aslan & Aynur Doğan ♦ Haydar Haydar Seslendiren: Hasret Gültekin ♦ Sana Geldim Can Hüseyin Merhaba Seslendiren: Selda Bagcan ♦ Ceme Qualxeru (Zazaca) Seslendiren: Metin & Kemal Kahraman ♦ Semalar Seslendiren: Bremen Dayanışma Korosu  ♦ Yürü be Haydar Seslendiren: Özlem Özdil ♦ Şahane Seslendiren: Gültekinler ♦ Dünyanın Üzerinde Seslendiren: Grup Yorum/ İlkay Akkaya ♦ Turna Semahi Seslendiren: Adil Arslan ♦ Vardım dostun bahçasına seslendiren: Cemil Koçgün ♦ Hêvî seslendiren: Siya Şevê ♦ İnsano Neçar seslendiren: Cemil Koçgün ♦ Karşıda Görünen Ne Güzel Yayla seslendiren Erkan Oğur İ. Hakkı Demircioğlu

Alevi müziği için Berlin Türk Alman Akademisi’nin kurucusu ve müzisyen Adil Arslan şunları söylüyor:
“Yazılı kaynak geleneği Alevilikte pek gelişmemiştir. Hep sözlü edebiyatla aktarmışlardır. Tabii bu sözlü edebiyatı bir yerde güncel tutabilmek için de ne yapmak gerekiyor? Mutlaka müziğe ihtiyaç var. Peki bu müziğin başlıca enstrümanı nedir? O da bağlamadır. O yüzden kimi yerde bağlamaya ‘Telli Kuran’ diyorlar. Çünkü kendi kültürlerini bugünlere onun sayesinde taşıyıp getirmişlerdir.”

“Deyiş formunda olanlar bazan ritmik olmayabiliyorlar ama ritmik de olabiliyorlar. Daha çok bir bölümlüdür. Çok fazla değişkenlik de arzetmez. Deyişler daha çok geçmişi, bazı tarihsel olayları sorgular, analiz ederler.”

“Alevilik bir anlamda birçok din kültürün sentezi olarak da tanımlanabilir. Çünkü Anadolu bir medeniyetler beşiğidir. Her gelen oraya bir şey bırakmış. Anadolu Aleviliği Şamanizm’den, Budizm’den, İslamiyet’ten, Yahudilik’ten, bir çok dinden, kültürden güzel yanlarını alarak sentezlemiş ve bugüne gelmiştir. Mesela Şamanizm’de doğa; ateş, güneş, su gibi doğal unsurlar kutsaldır. Bunlar Alevilikte’de böyledir.”


Emin igüs Dörtlüsü- Ötme Bülbül Ötme & Semah

Cafrande.org müzik arşivinden seçilmiş Alevi Ezgi, Türkü ve Deyişleri” üzerine 2 yorum

  1. çok güzel seçmeler olmuş alevilik,bektaşilik,balkan etkileri seyh bedrettin derken kendimi bu deyiş,semah ve ezgilerde buldum.çok iyi geldi.

Yorum yapın

Önceki yazıyı okuyun:
Amin Maalouf: “Bir dinleri olduğu için ahlaka ihtiyacı kalmamış gibi davranıyorlar”
Guillaume Apollinaire’in Şiirlerindeki Kadınlar: Yüreğim bir oyuncaktır elinde
Kapat