Ah Biz Ödlek Aydınlar
“Halk iyidir, aydınlar kötüdür.” Bu yargıyı ortaya atanlar yine aydınlar. Halkı tavlamak için, özellikle politikacı ve yönetmen olan aydınların büyük kandırmacası bu. Bu yanlış yargıdaki “halk” yerine “işçi sınıfı”nı da koyabiliriz. Örneğin KANLI PERŞEMBE olayını yaratanlar, nedense halk sayılmaz da, o Kanlı Perşembe’nin kurbanları halk sayılır. Oysa, ikisi de bizim halkımız, iyisiyle kötüsüyle. Aydınlar döneklik, kaypaklık eder de, işçiler etmez mi, etmemiş midir? Ancak, halkın – kötü olması değil – kötülük yapmasının sayılamayacak kertede nedenleri, gerekçeleri vardır: Eğitilmemiştir, öğretilmemiştir, bilisiz bırakılmıştır, gerici birikimle koşullandırılmıştır, aldatılmıştır, sömürülmüştür vb. Ya aydınların kötü olmaları, kötülük yapmaları için gerekçeleri ne? Hiçbir şey yapmamış olmak da, yapılabilecek kötülüklerin en kötüsüdür. İşte aydının sorumu da, suçu da burada : Halka olan borcunu ödememek…
Türk aydınları olarak durumumuzu öteden beri düşünmüşümdür ; ama özellikle son üç-dört yıldan beri Türk aydınının niteliği, karakteri, durumu beni her zamankinden daha çok düşündürüyor ; yani bir bakıma kendi kendimi de düşünmüş oluyorum. Bizler ne tür bir aydınız ? (Burda aydınların çoğunluğunun bileşkesi söz konusudur ; yoksa, diyelim binde üç-beş oranındaki ayrıcalardan söz etmiyorum.) Bu yazının dar sınırı içinde, saptayabildiğim niteliklerimizden – Türk aydınının niteliklerinden – üçüne değineceğim.
Kısagörüşlülük, dar çevrenlilik
Tastamam ellibeş yıl oldu ben o karikatürü göreli, ama unutamıyorum. Bir geminin burnu karaya iyice girip saplanmış ; o denli ki, bir ağacın dalları, geminin burnunda gözcülük yapan denizcinin kafasına çarpmış. Ancak kafasına ağacın dalları çarptıktan sonra gözcü haykırıyor :
–Karaaaa !
Bu öyle bir aptalca haykırış ki, ben o karikatürdeki gözcünün boğuk, korkak, kısık sesini elli beş yıldan beri hâlâ duymaktayım. Unutamadım, çünkü aydınlarımızın ancak iş işten, atı alan Üsküdar’ı geçtikten, Üsküdar’da sabah olduktan, kafasına dank dedikten sonra gerçeği görüp haykıran o aptal ve korkak sesleri, hep sürüyor.
Günün verilerine dayanarak geleceği sezmek yada bulgulamak, sonra da bunu duyurup halkı uyarmak aydının asıl göreviyken, ne 27 Mayısı, ne 12 Martı, ne de 12 Eylülü önceden görüp halka duyurabildik.
Gönlüne göre gerçek
“Şu yazımda da söylediğim gibi” demek hiç hoşuma gitmez, ama beni lütfen bağışlayınız, ilk kez bu yazımda bir eski öykümü özetleyeceğim. Öykünün adı “Ah Biz Eşşekler”.
Eskiden eşeklerin kendilerine özgü zengin bir dilleri varmış. Kendi ülkelerinde eşşekçe konuşurlar, yazışırlarmış. Günün birinde kurt sürüleri, eşeklerin ülkesine saldırmış. Eşekler, kurtların saldırıya geçtiği haberini almışlar ama, “Yok canım, kurtlar ne diye bize saldırsın…” diye kendilerini avutmuşlar. Kurt sürüleri yaklaştıkça kurt kokusunu da almaya başlamışlar ama, “Yok canım, kurt değildir, inşallah kurt değildir,” diye yine kendilerini avutmuşlar. Kurtlar daha da yaklaşmış, ayak sesleri duyulmaya başlamış, eşekler yine kendilerini avutmuşlar : “Kurt değildir… Ne diye kurt olacakmış…” İyice yaklaşan kurtları gözleriyle görmüşler, ama gönülleri elvermediği için, “Bunlar kurt değil, kurda benzer bir şeydir…” diye avunmuşlar. Sonunda kurtlar dişlerini sağrılarına geçirince eşekler de gerçeği anlayıp can acısından haykırmaya başlamışlar : “Aaaaa ! Oooo !” Korkudan dilleri tutulduğundan başka bir şey konuşamıyor, salt “Aaa, oymuş, kurtmuş…” anlamına, salt “Aaaa ! Oooo…” diyebiliyorlarmış. O zamandan beri, eşşekler dillerini unutmuşlar “Aaa-ooo” diye anırmaya başlamışlar.
Biz aydınlar, kurdun pençesi yakamıza yapışınca, dişleri ensemize geçince korkudan dilimiz tutulup haykırıyoruz. Daha önceleriyse gönlümüze göre gerçek uyduruyoruz :
Yok canım değildir, ne diye o olsun… İnşallah değildir.
Üstelik bu avuntunun adını da “iyimserlik” koymuşuz ; Gerçekçi iyimserlik.
Biz ödlekler
Yine eski bir öykümün özeti. Adı “Padişaha Giren Kazık”. Bir zamanlar bir ülkede bir kişi, “Aman bana kazık giriyor !” diye bağırmaya başlamış. Başkasına giren kazıktan bana ne deyip kimse aldırmamış. Derken, “Bana kazık giriyor” diye bağıranların, acıdan kıvrananların sayısı artmaya başlamış. Önceleri halktan kişiler kazık giriyor diye bağırırlarken, sonraları üst düzeydekiler de başlamışlar bağırmaya : “Aman yetişin, kurtarın… Bana giren kazığın acısına dayanamıyorum…” Bir zaman sonra, başkalarına kazığın girdiğine inanmayan yada aldırmayan nazırlar (bakanlar), vezirler de yedikleri kazığın acısından kıvranarak, “Kazık giriyor,” diye haykırmaya başlamışlar. O ülkede kendisine kazık girmeyen tek kişi padişah kalmış. Ama o da günün birinde kazık yemekten kurtulamayıp, “Amanın… Bana dahi kazık girmektedir” diye inleyip kıvranıp haykırmaya başlamış.
Türkiye’de kazık kendisine girmedikçe, başkalarının yediği kazıkla ilgilenilmediğini anlatan yüzlerce olayı örnek olarak gösterebiliriz. En sonuncusu şudur : Ancak yeni basın yasası tasarısından sonra, dördüncü kuvvet denilen (gerçekte üç buçuğuncu kuvvet) basınımız bağırmaya başlamıştır.
•••
Her dönemde, o dönemin koşullarına göre aydınların yapması gereken görevleri vardır. Düşünmeliyiz. Halkımıza olan borcumuzu ödüyor, görevimizi yapıyor muyuz?
Büyük yurtsever Namık Kemal, çağdaşları olan aydınların kısa görüşlülüğünü, sorumsuzluğunu, ödlekliğini görüp dayanamamış da şöyle haykırmış:
Ne utanmaz köpekleriz
Kimi görsek etekleriz
Sabır, taşı bile çatlatır. Ama gün gelir, aydının vurdum duymazlığı karşısında sabrın kendisi bile çatlar.
Namık Kemal, salt çağdaşları için söylememiş bu taşlamayı, ne uzakgörüşlüymüş ki, daha o zamandan bizi bile görmüş.
Aziz Nesin
11 Ekim 1983
Kaynak: Ah Biz Ödlek Aydınlar – Nesin Yayınevi
- AZİZ NESİN: GÖÇEBE BİR TOPLUM İYİ DÜŞÜNEMEZ, DÜŞÜNMEK İÇİN DURMAK, YAVAŞLAMAK GEREKİR!
- YAŞAR KEMAL: BİZİM AYDINLARIN BİLİMDEN, AYDIN NAMUSUNDAN BİR HABERLERİ VAR MI?
- ALBERT CAMUS: GÜNÜMÜZDE EN ÇOK HAKARET EDİLEN DEĞER, ÖZGÜRLÜKTÜR!..
- Aydın Kişinin Temel İşlevi Nedir? Düşünmek, Kafa Yormak mı? – Cemal Süreya
- Cemal Süreya: Ortalama aydınımız derin sorunları kurcalamaya bile korkuyor
- TARİKATÇI MEHMET NUSRET NASIL AYDIN AZİZ NESİN OLDU? – CANAN KOÇAK
- Umberto Eco: İnsanın vardığı sonucu dile getirmesi ahlaksal bir seçimdir
- Cemal Süreya: Aydınımız, derin sorunları, asıl gerçeği kovuşturmaktan korkuyor
- Tezer Özlü’den Leyla Erbil’e Mektuplar: “Yaşam karşı çıkmak değil mi?”
- Dostoyevski: Belinski, her şeyin temelinde ahlaki ilkeler olduğunu biliyordu
- “Unutmayalım, dünyada her şey politiktir, politikasızlık bile” Aydın ve Yazar – İnci Aral
- Ahmet Hamdi Tanpınar: Yani toprak kısır, insan görgüsüz ve ufuksuzdur…
- Korkaklar: Bizim aydınlarımız içinde, düşünce onuru olan çok az kişi vardır – Yaşar Kemal
- Yaşar Kemal: İnanmış kişi, öbür inançlara saygı duyan kişidir…
- Ali Şeriati: Aydın yeni bir şekilde ve yeni bir tarzda düşünendir
- Siyasi ve sıradan bir açmaz | Kemalizm ve Türk Aydını – Kutsiye Bozoklar
- Cemil Meriç: Gerçek aydın, yalanların peçesini yırtan, dünyadaki bütün haksızlıklara dur diye haykırandır
- Sartre: Aydını aydın yapan nitelik, yaşadığı zamanın gerçeklerine ve çelişkilerine karşı belirlediği tavırdır
- “Bu halk neden devamlı kendi meselelerinden kaçıyor?” Aydın ve Ertem Eğilmez – Zahit Atam
- Ürettikleri yalanla yaşamayı “aydınlanma” sanmak: Aydınlar ve Resmı İdeoloji – Fikret Başkaya
- “Her insan herkes karşısında her şeyden sorumludur” Aydının Rolü – Jean Paul Sartre
- Türk Aydını ve Kimlik Sorunu | Türk Aydınının Kendini Tanımlama Sorunu – Ayşe Azman
- Gorki’den Amerikalı Okuyucularına: Kapitalistler, insanların birbirlerini öldürmelerini istiyorlar
- Musa Anter: Şimdi bir Kürt aydınının sosyalist olmayıp da kapitalist olması düşünülür mü?
- Yazıncı-Aydın; Devrimci Öğretmen Sabahattin Ali – Rıfat Oymak
- Ahmet Nesin: Öncü Aydının Ne Olduğunu Aziz Nesin Öğretti Bize