Ankara, Artvin ve Üsküp’ün ev sahipliği yapacağı “15. Gezici Film Festivali”, Başkentte başladı

Ankara Sinema Derneği (ASD) tarafından, Türkiye’den ve Dünya’dan sinemanın seçkin örneklerini değişik kentlerdeki sinemaseverlere sunmak, sinema insanlarını bir araya getirmek ve ortak projelerin oluşmasına katkıda bulunmak amacıyla düzenlenen 15. Gezici Festival başladı.  Bugüne kadar Kars, Malatya, Samsun, Kayseri, Mersin, Gaziantep, Eskişehir ve İzmir’in yanı sıra Yunanistan, Gürcistan, Azerbaycan ve Bosna-Hersek gibi birçok komşu ülkeyi gezen festival, bu yıl Bu yıl Almanya’dan Güney Kore’ye, Singapur’dan Polonya’ya 32 ülkeden 112 yönetmenin toplam 92 film ile doğduğu kent olan Ankara’ya geri döndü.  

 11-17 Aralıkta Artvin’de ve 18-20 Aralıkta da Makedonya’nın başkenti Üsküp’te sinemaseverlerle buluşacak. Festivalin bu yılki teması “Karşı-LIK”. Festival kapsamında, “Kapitalizm”, “Savaş”, “Burjuvazi”, “Eğitim sistemi”, “Milliyetçilik”, “Militarizm”, “Sömürü” gibi bir çok konuda film gösterimlerinden söyleşilere kadar “Karşı duruş” sergilenerek temanın altı doldurulacak.

Ekmek Ve Güller Bread And Roses Ken Loach
İngiltere 2000, 35mm, 110’, Renkli, İngilizce; Türkçe Altyazılı

FIPRESCI Ödülü Rio de Janeiro • En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu Alma Ödülleri • En İyi Sinema Filmi Imagen Vakfı Ödülleri • Phoenix Ödülü Santa Barbara • Jüri Ödülü Temacula Valley

Ken Loach’un Ekmek ve Güller filmi, kaçak, güvencesiz ve sendikasız işçilerin kapitalizm ve emperyalizmle karşılaşma öyküsüdür. Meksika sınırından kaçak geçerek Los Angeles’a gelen Maya, ablası Rosa’nın evine yerleşir, onun çalıştığı yerde çalışmaya başlar. Sendikasız ve güvencesiz ve çoğu kaçak giriş yapmış, yasal kâğıtlarını bekleyen ve bu yüzden fazla ses çıkaramayan diğer işçilerle bilinçlenişlerini, sendikalaşma mücadelelerini ve sonuca ulaşmalarını izlerken, kapitalizmin sömürü ilişkileri de seyrimizin ana manzarasını oluşturur. – Z. Tül Akbal Süalp

5 Nolu Cezaevi Prison Nr. 5 Çayan Demirel
Türkiye 2009, 96’, Beta Sp, Renkli, Türkçe; İngilizce Altyazılı

En İyi Belgesel Antalya Film Festivali

Sözün bittiği yerde; anlatılamaz ve gösterilmez olan başladığında Çayan Demirel, 12 Eylül’ün ardından yaşananların en ağırını, Diyarbakır 5 No’lu Cezaevi’nin tanıklıklarını sunar. İşkenceye karşı nefesimizi tutarız. – Z. Tül Akbal Süalp

Kıskanmak Zeki Demirkubuz
Türkiye 2009, 35mm, 96’, Renkli, Türkçe; İngilizce Altyazılı

En İyi Kadın Oyuncu Antalya

“Kıskanmak romanı her ne kadar çirkinlik, güzellik, kıskançlık, tutku gibi insanlık temalarının üzerinde oturan bir öykü gibi görünse de, onu temelde insanın yazgısı ile ilgilenen bir hikâye olduğu için filme almayı düşündüm. Yazgısı, tanrı vergisi çirkinliği tarafından belirlenmiş Seniha’nın, bu yazgıya boyun eğen olmaktan çıkıp, nefret ettiği güzelliğin kaderini yazan olmaya doğru gidişinin öyküsü, insan ruhuna dair çok az anlatılmış öykülerden biri olduğu için ilgimi çekti. Güzelliği çirkinlik tarafından sorgulayarak ve bunu sakınmadan, soyunarak anlatan bir öykünün ise insanın acılarını anlamak ve anlatmak çabasına bir katkı sunacağını düşündüm.” Zeki Demirkubuz

Hayata Çalım At Looking For Eric Ken Loach
İngiltere, Fransa, İtalya, Belçika, İspanya 2009, 35mm, 116’, Renkli, İngilizce; Türkçe Altyazılı

Ken Loach, komedi ve dram öğelerini içeren bu filminde Manchester United’lı futbolcu Eric Cantona’yı hayallerinde gören postacı Eric’i anlatıyor. Postacı, karısı onu terk ettikten sonra üvey oğullarıyla başa çıkamayan, 30 yıldır sevdiği Lily’ye bile açılamayan çaresiz bir adamdır. Böyle anlarda sarıldığı özel bir arkadaşı vardır: Her akşam ortaya çıkıp ona trompet çalan, futbol dehası, filozof Eric Cantona.

Burjuvazinin Gizli Çekiciliği The Discreet Charm Of The Bourgeoisie Luis Bunuel
Fransa, İtalya, İspanya 1972, 35mm, 102’, Renkli, Fransızca; Türkçe Ve İngilizce Altyazılı

En İyi Yabancı Film Oscarı

Buñuel’in Burjuvazinin Gizli Çekiciliği, burjuvaların küçük hırslar, gösterişler ve ikiyüzlülüklerle dolu dünyasını; gevezeliklerini sürrealist bir vodville anlatır. Şık, bakımlı, ayrıcalıklı elleri her türlü pis işe bulaşabilir; zalim, kaba, açgözlü ve vahşi olabilirler. Buñuel, burjuvaziye karşı burjuvazinin hâkimiyetindeki dünyanın, yaşam biçiminin kendini daim kılmak için geliştirdiği davranış ve duruş biçimlerinin bir tablosunu çıkarır. Z. Tül Akbal Süalp

Kapitalizm: Bir Aşk Hikâyesi Capitalism: A Love Story Michael Moore
Amerika 2009, 35mm, 105’, Renkli, İngilizce; Türkçe Altyazılı

Benim Cici Silahım, Fahrenheit 9/11 ve Hasta’nın ardından muhalif belgeselci Michael Moore, bu kez meslek yaşamı boyunca izini sürdüğü bir konuyu mercek altına alıyor: Kapitalizm. Öfkeyle yoğrulmuş mizahıyla bu belgesel, mali krizin ardından şu soruyu soruyor: Kapitalizm aşkının bedeli nedir? Eylül ayında Venedik Film Festivali’nde ilk gösterimi yapılan filmde Michael Moore, elinde boş bir torbayla batık bankalardan birine girip “Amerikan halkının parasını geri istiyor.”

Polis, (s.) Police adj. Corneliu porumboiu
Romanya 2009, 35mm, 115’, Renkli, Rumence; Türkçe Ve İngilizce Altyazılı

En İyi Film ve Fipresci Ödülü Belirli Bir Bakış – Cannes Transilvanya Zaferi Ödülü Transilvanya Film Festivali

“Christi, kelimelerden oluşan bir kanunu uygulayan bir polis. Bir noktada, genç bir adamın hayatına mal olacağı kaygısıyla önemsiz bir vakayı çözmekten korkuyor. Amiri Anghelache’ın ofisinde kelimelerin anlamı sözlük tarafından belirleniyor. Kelimelerin arkasında sözlük var, oysa eskiden kelimelerin arkasında Tanrı vardı, ama bu, filmimdeki karakterlerin artık erişemediği bir dünya.” Corneliu Porumboiu

Bornova Bornova İnan Temelkuran
Türkiye 2009, 35mm, 92’, Renkli, Türkçe; İngilizce Altyazılı

En İyi Film, En İyi Erkek Oyuncu, En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu, En İyi Kurgu, Siyad Ödülü Antalya

İnan Temelkuran filminde ait oldukları sınıf ve sosyal çevre yüzünden çıkışsız kalmış gençleri anlatıyor. “Ah bize de bir şans verilse” diyerek mahalle bakkalının önünde günlerini geçiren Salih ve Hakan ağabey-kardeş gibidirler. Askerden yeni dönen ve sakatlık yüzünden futbolculuk kariyeri başlamadan bitmiş olan Hakan vasıfsız ve işsizdir. Taksici olmayı bekler. Mahallenin psikopatı Salih ağabeyi onu dinleyen, ona kendince öğütler veren tek kişidir. İyi ve eğitimli bir aileden gelen Salih mahalledeki her türlü yasadışı işe bulaşır. Çevredeki herkes ondan korkar. Hakan’ın “hasta olduğu” ama konuşmaya cesaret edemediği liseli Özlem de buna dahildir.

 

Almanya 2009, 35mm, 151’, Renkli, Almanca; Türkçe Altyazılı

Almanya 09 Germany 09 Fatih Akın, Wolfgang Becker, Sylke Enders, Martin Gressmann, Christoph Hochhäusler, Romuald Karmakar, Nicolette Krebitz, Dani Levy, Angela Schanelec, Hans Steinbichler, İsabelle Stever, Tom Tykwer, Hans Weingartner

İkinci Dünya Savaşı’nın sona ermesinin üzerinden altmış, 1989’da Berlin Duvarı’nın yıkılmasının üzerinden yirmi yıl geçtikten sonra, 21. yüzyılın küreselleşen dünyasına yönelen ülkede ‘Gündem 2010’ reformları nedeniyle toplumsal çalkantılar yaşanırken, Fatih Akın, Tom Tykwer ve Dani Levi’nin de aralarında bulunduğu on üç yönetmen, kendi bakış açılarından yola çıkarak Almanya’nın bugünkü sosyal ve politik durumunun genel görünüşünü anlatmak için bir araya geldiler.

Denizin Sessizliği The Silence Of The Sea Jean-Pierre Melville
Fransa, 1948, 35mm, 86’, Siyah Beyaz, Fransızca; Türkçe Ve İngilizce Altyazılı

Jean Pierre Melville’in 1949 yılında Vercours Von Ebrennae’nin yasaklı romanından uyarladığı Denizin Sessizliği sinema tarihinde savaşa karşı yapılmış en özel filmlerden biridir. (…) Sanatsever şair ve müzisyen bir Alman subayın Fransa taşrasında yaşlı bir adamla yeğeninin evinde kalışını anlatır. Ev halkıyla sohbet etmek, kendi zevklerini, hayat üslubunu onlarla paylaşmak ister. Hatta Alman işgaliyle birleşecek iki ulusun büyük bir ulus yaratabileceğini bile öne sürebilmektedir. Oysa evin sahipleri için işgalci ve faşist bir ordunun ve devletin, evlerinde zorla kalan ve boyun eğmeye zorlandıkları istilacısından başka bir şey değildir. Yaşlı adam ve genç yeğeni zorlandıkları bu ilişkiye karşı derin bir suskunluk ve ilişkisizlikle karşı dururlar. – Z. Tül Akbal Süalp

Elveda Gary Farewell Gary Nassim Amaouche
Fransa 2009, 35mm, 75’, Renkli, Fransızca; Türkçe Altyazılı

Büyük Ödül Eleştirmenlerin Haftası – Cannes

Filmin geçtiği Güney Fransa’daki işçi kasabası, etrafında kurulduğu fabrika kapanınca terk edilmiş. Orada kalanların kaderine boyun eğmişliği, çaresizliği ve bazılarının yoldan çıkmışlığı sinmiş Elveda Gary‘nin her planına. Bir zamanların güçlü sendikacılığı, işçiler arasındaki dayanışma, sosyal güvenlik önce kârlılık diyen kapitalizmin kaprislerine yenilmiş… Kapitalizmin yıkıntıları üzerinde yeniden bir hayat inşa edilebilir mi? Yoksa tüketim toplumu şımarıklığıyla onların icabına mı bakacak? – Alin Taşçıyan

Sitcom François Ozon
Fransa 1998, 35mm, 85’, Renkli, Fransızca; Türkçe Ve İngilizce Altyazılı

En İyi Kadın Oyuncu, En İyi Sanatsal Katkı Namur • En İyi Kadın Oyuncu Sitges

Cinsiyet rollerine ve kutsal aileye karşı duran bu François Ozon filmi, bir sitcom mizanseninde, Fransız taşrasında üst orta sınıf bir ailenin evinde geçer. Bir akşam eve küçük beyaz bir fare gelir. Babanın getirdiği bu tuhaf evcil hayvan, ev halkının ve yakın çevrenin bastırılmış cinsel dürtülerini açığa çıkartmaktadır. Dışarıdan gelen yabancı, düzeni bozar ve zaptı zor ne varsa ortaya saçılıverir. Pierre Paolo Pasolini’nin Teorema (1968) filminden esinlenmiş gibidir. Ozon’un karşı duruşu fantastik bir saldırı, seyirciyi tekinsiz bıracak alaycı bir oyun gibidir. – Z. Tül Akbal Süalp

Eamon Margaret Corkery
İrlanda 2009, 35mm, 85’, Renkli, İngilizce; Türkçe Altyazılı

Bağımsız Kamera Ödülü Karlovy Vary Film Festivali

Bencil ve küstah küçük Eamon, annesinin kalbinde ayrıcalıklı bir yer edinmek için babasını bir kenara iter. Annesinin yatağında adeta bir kral ve gündelik hayatta zorba kesilen ufaklık, kendisinden başka kimseye şans tanımaz. Kendinden beklenmeyecek şekilde, anne ve babası arasındaki karmaşık ilişkinin farkındadır ve aralarında oluşabilecek her türlü sıcaklığı önlemek için elinden geleni yapar. Sonuç, taptaze ve çok eğlenceli bir ilk filmdir. Alt metinlerle bezeli bu parlak hiciv, kendine özgü üç karaktere bir soluk aldırmak için onları bir tür aile tatiline çıkarır. Ne var ki, İrlanda kıyılarında da bir kurtuluş ümidi yeşermez. – Dimitri Eipides

Evet Efendim The Yes Men Dan Olman, Sarah Price, Chris Smith
Amerika 2003, 35mm, 83’, Belgesel, Renkli, İngilizce; Türkçe Altyazılı

İzleyici Ödülü Amsterdam Film Festivali

Evet Efendim ana akımlara karşı ortalığı karıştırma yöntemini kullanan aktivist gruplardan birinin elleri kolları her yere uzanmış, emperyalizme, yani kapitalizmin belirli bir aşamasının hâkimiyetine karşı oyunlar oynayışının belgeselidir. Kapitalizme karşı sistemin tekerine çomak sokarlar. Oyunbozan çocukların oyunun ikiyüzlü ve sert dünyasını açığa çıkaran ele avuca sığmazlıkları bir şeylere karşı olmanın haylaz ve eğlenceli bir biçimidir. Z. Tül Akbal Süalp

Teyzem Halit Refiğ
Türkiye, 1986, 35mm, 101’, Renkli, Türkçe; İngilizce Altyazılı

Teyzem, Halit Refiğ’in yapıtları arasında, farklı ve önemli bir yer tutan filmlerinden biridir. Senaryosunu Ümit Ünal’ın yazdığı film, Türkiye sinemasında da, çok fazla gündeme gelmeyen, yaşamın içinden gerçek sorunları gündeme getirir. (…) Aile içi tacizin kadınlar üzerindeki kalıcı etkisini vurucu bir şekilde gösteren film, izleyiciyi derinden etkiler. Refiğ melodram haline getirmeden, aileden başlayıp topluma uzanan iki yüzlülüğü ve bunun içinde kadınların yaşadığı dramı gözler önüne serer. – Ayla Kanbur

Polis, (s.) Police adj. Corneliu porumboiu
Romanya 2009, 35mm, 115’, Renkli, Rumence; Türkçe Ve İngilizce Altyazılı

En İyi Film ve Fipresci Ödülü Belirli Bir Bakış – Cannes Transilvanya Zaferi Ödülü Transilvanya Film Festivali

“Christi, kelimelerden oluşan bir kanunu uygulayan bir polis. Bir noktada, genç bir adamın hayatına mal olacağı kaygısıyla önemsiz bir vakayı çözmekten korkuyor. Amiri Anghelache’ın ofisinde kelimelerin anlamı sözlük tarafından belirleniyor. Kelimelerin arkasında sözlük var, oysa eskiden kelimelerin arkasında Tanrı vardı, ama bu, filmimdeki karakterlerin artık erişemediği bir dünya.” Corneliu Porumboiu

Uzak İhtimal Mahmut Fazıl Çoşkun
Türkiye 2009, 35mm, 90’, Renkli, Türkçe; İngilizce Altyazılı

En İyi Film Rotterdam • En İyi Yönetmen, En İyi Senaryo, En İyi Erkek Oyuncu İstanbul • En İyi Yönetmen, En İyi Erkek Oyuncu, En İyi Kadın Oyuncu Adana • Jüri Özel Ödülü, En İyi Erkek Oyuncu Tofifest • En İyi Film Crossing Europe

2009’da Türkiye sinemasının en çok ödül kazanan ve yurt dışında en çok rağbet gören filmlerinden biri olan Uzak İhtimal, eleştirmenlerin de gözdesi oldu. Mahmut Fazıl Coşkun’un ilk uzun metrajlı filmi İstanbul’a yeni tayin olmuş müezzin Musa’nın rahibe Clara’ya duyduğu olanaksız aşkın öyküsünü son derece yalın bir dille ve gerçekçi bir sinema duygusuyla anlatıyor.

Yes Men Dünyayı Kurtarıyor The Yes Men Fix The World Andy Bichlbaum, Mike Bonanno
Amerika, Fransa 2009, 35mm, 85’, Belgesel, Renkli, İngilizce; Türkçe Altyazılı

İzleyici Ödülü Berlin Film Festivali

Filmin yönetmenleri ünlü aktivistler Bonanno ve Bichlbaum’un alışılmadık bir hobileri var: uluslararası şirketlere, farklı eylem biçimleriyle dersler vermek. İkili, bu yolda başta çevre sorunları olmak üzere dev şirketlerin temsilcileri gibi davranıp onlar adına özür diliyor; iş konferanslarına katılıp kendilerini şirketlerin üst düzey çalışanları olarak tanıtarak absürd sunumlar yapıyor; çevreye verdikleri hasarı kabul etmeyen kimyasal şirketin sözcüsü olarak dünyanın en çok izlenen televizyon kanallarından birinde şirket adına tüm suçu üstlenip bir süre tüm dünyanın buna inanmasını sağlıyor.

Hal ve Gidiş Sıfır Zero for Conduct Jean Vigo
Fransa 1933, 35mm, 42’, Siyah-Beyaz, Fransızca; Türkçe Ve İngilizce Altyazılı

Anarşiye bir saygı duruşu niteliğindeki Hal ve Gidiş Sıfır, sinema tarihinde çocuklar üzerine yapılmış en önemli filmlerden biridir. Jean Vigo’nun ilk kurmaca filmi, yönetmenin bir yatılı okul öğrencisi olarak yaşadığı kötü deneyimlerden yola çıkarak çekilmiş ve Truffaut’nun 400 Darbe ve Lindsay Anderson’un Eğer adlı aynı konuyu işleyen klasikleşmiş filmlerini büyük ölçüde etkilemiştir.

Bu filmin öncesinde aşağıdaki filmler gösterilecektir.

Tekrarlamaç En Rachachant Danièle Huillet, Jean-Marie Straub
Fransa 1982, 35mm, 7’, Kurmaca, Siyah Beyaz, Fransızca; Türkçe Ve İngilizce Altyazılı

Fransız yazar Marguerite Duras’ın “Ah! Ernesto” adlı kısa öyküsünden uyarlanan bu 7 dakikalık film, Ernesto adlı bir çocuğun eğitim görmeyi reddedişini anlatıyor.

Renk Korkusu Chromophobia Raoul Servais
Belçika 1965, 35mm, 10’, Renkli, Sözsüz

Canlandırma ustası Raoul Servais’nin Venedik Film Festivali’nde en iyi animasyon seçilen 1966 tarihli bu klasiği, sembolik bir dille militarizm eleştirisi yapıyor ve militarizmin yok ediciliğini anlatıyor.

Bir Kız The Girl Fredrik Edfeldt
İsveç 2009, 35mm, 98’, Renkli, İsveççe; Türkçe Ve İngilizce Altyazılı

En İyi İlk Film Jürisi Özel Mansiyonu Berlin Film Festivali • İzleyici Ödülü, Atina Şehri Ödülü Atina Uluslararası Film Festivali • Quebec Film Eleştirmenleri Ödülü Montreal Yeni Sinema Festivali

Taşrada ıssız bir evde, 10 yaşındaki bir kız, çocukluktan yetişkinlerin dünyasına ilk adımlarını atmaktadır. Anne ve babası bir yardım projesi için Afrika’ya giden kız, yaz aylarını bohem teyzesiyle birlikte geçirmek zorunda kalır. Ne var ki teyzesi güvenilir biri değildir ve tanıştığı bir adamın yelkenlisiyle denize açılınca, kız da başının çaresine bakmaya karar verir. Hem acıklı hem mizahi bir yolculuk başlar, bu yolculuk sırasında kız birçok sınavdan geçecektir. Komşuları ve evi ara sıra ziyaret edenler aracılığıyla gülünç ve duyarsız bir yetişkinler dünyasıyla tanışır.

Burada Here Tzu Nyen Ho
Singapur, Kanada 2009, 35mm, 86’, Renkli, Siyah Beyaz, İngilizce, Çince, Nepalce, Endonezce; İngilizce Ve Türkçe Altyazılı

Burada, kendi gerçekliğine bir anlam verme mücadelesi içindeki orta yaşlı bir adamın yolculuğunu izler. He Zhiyuan, karısının ani ölümünün sersemliğiyle, konuşma istencini yitirir ve Ada Hastanesi’ne kaldırılır. Orada karşılaştığı kleptoman Beatrice ile bir bağ kurar. İçerideki hayata alışırken, deneysel bir tedaviye katılmak üzere seçilir. Bu onu, geçmişi, bugünü ve geleceğinin ardında yatan yıkıcı gerçekle yüzleştirecektir. Film, Cannes Film Festivali’nde Yönetmenlerin 15 Günü Bölümü’nde gösterildi.

Bay Kim’in Avare Günleri Castaway On The Moon Lee Heyjun
Güney Kore 2009, 35mm, 116’, Renkli, Korece; Türkçe Ve İngilizce Altyazılı

En İyi Asya Filmi Netpac Ödülü Hawai Film Festivali

Başarısız bir intihar girişimi sonucu kendini Han Nehri’ndeki Bam Adası’nda bulan Kim, ölmenin kolay olmadığını anlayınca bir süreliğine adada yaşamaya karar verir. Kalbi uzun zamandan beri ilk kez ümitle çarpmaya başlar. Kumlara önce YARDIM! yazar; bir süre sonra da MERHABA!. Mesajı; tüm dünyası, küçük karanlık odası ve tek hobisi ay fotoğrafları çekmek olan bir kadın alır ve ona cevap göndermeye karar verir. Bu, Kim ile bu gizemli kadının kentteki dışlanmışlıklarının öyküsüdür.

Burada Here Tzu Nyen Ho
Singapur, Kanada 2009, 35mm, 86’, Renkli, Siyah Beyaz, İngilizce, Çince, Nepalce, Endonezce; İngilizce Ve Türkçe Altyazılı

Burada, kendi gerçekliğine bir anlam verme mücadelesi içindeki orta yaşlı bir adamın yolculuğunu izler. He Zhiyuan, karısının ani ölümünün sersemliğiyle, konuşma istencini yitirir ve Ada Hastanesi’ne kaldırılır. Orada karşılaştığı kleptoman Beatrice ile bir bağ kurar. İçerideki hayata alışırken, deneysel bir tedaviye katılmak üzere seçilir. Bu onu, geçmişi, bugünü ve geleceğinin ardında yatan yıkıcı gerçekle yüzleştirecektir. Film, Cannes Film Festivali’nde Yönetmenlerin 15 Günü Bölümü’nde gösterildi.

İki Dil Bir Bavul Orhan Eskiköy, Özgür Doğan
Türkiye 2009, 35mm, 81’, Renkli, Türkçe, Kürtçe; İngilizce Altyazılı

“Heyecanla oturduğum masada, yıllardır dile getirdiklerimizin, bin bir dereden su getirerek anlatmaya, paylaşmaya çalıştıklarımızın 81 dakikalık mükemmel bir belgesel drama örneğiyle, unutulamayacak şekilde aşikâr edilmesi karşısında uzun süre kalakalıyorum.” Yıldırım Türker

Ulusal ve uluslararası birçok ödül alan İki Dil Bir Bavul üniversiteden yeni mezun olmuş ve uzak bir Kürt köyüne atanmış Türk öğretmenin bir yılını, onun okula yeni başlayan ve Türkçe bilmeyen çocuklarla yaşadıklarını anlatıyor.

Bir Kız The Girl Fredrik Edfeldt
İsveç 2009, 35mm, 98’, Renkli, İsveççe; Türkçe Ve İngilizce Altyazılı

En İyi İlk Film Jürisi Özel Mansiyonu Berlin Film Festivali • İzleyici Ödülü, Atina Şehri Ödülü Atina Uluslararası Film Festivali • Quebec Film Eleştirmenleri Ödülü Montreal Yeni Sinema Festivali

Taşrada ıssız bir evde, 10 yaşındaki bir kız, çocukluktan yetişkinlerin dünyasına ilk adımlarını atmaktadır. Anne ve babası bir yardım projesi için Afrika’ya giden kız, yaz aylarını bohem teyzesiyle birlikte geçirmek zorunda kalır. Ne var ki teyzesi güvenilir biri değildir ve tanıştığı bir adamın yelkenlisiyle denize açılınca, kız da başının çaresine bakmaya karar verir. Hem acıklı hem mizahi bir yolculuk başlar, bu yolculuk sırasında kız birçok sınavdan geçecektir. Komşuları ve evi ara sıra ziyaret edenler aracılığıyla gülünç ve duyarsız bir yetişkinler dünyasıyla tanışır.

11’e 10 Kala Pelin Esmer
Türkiye, Fransa, Almanya 2009, 35mm, 110’, Renkli, Türkçe; İngilizce Altyazılı

En İyi Film, En İyi Senaryo Adana • Jüri Özel Ödülü İstanbul • En İyi Yeni Ortadoğu Yönetmeni MEIFF

11’e 10 Kala, aynı apartmanda oturan ama dünyaları çok farklı iki insanın öyküsüdür. Mithat Bey tutkulu bir koleksiyoncu, Ali ise onun kapıcısıdır. Her ikisinin de hayalleri ile yaşadıkları gerçekler arasında bir uçurum vardır. Dahi ve iyi eğitimli Mithat Bey hep transistörü icat etmiş bir bilim adamı olmak istemiş ama sonunda emekli bir devlet memuru olmuştur. Ali ise hep bir memur olmak istemiştir. Beklenmedik olaylar Mithat Bey ile Ali’yi bir işbirliğine yöneltir ve bu iki adamın birbirlerinin kaderlerini değiştirmelerine neden olur.

Yes Men Dünyayı Kurtarıyor The Yes Men Fix The World Andy Bichlbaum, Mike Bonanno
Amerika, Fransa 2009, 35mm, 85’, Belgesel, Renkli, İngilizce; Türkçe Altyazılı

İzleyici Ödülü Berlin Film Festivali

Filmin yönetmenleri ünlü aktivistler Bonanno ve Bichlbaum’un alışılmadık bir hobileri var: uluslararası şirketlere, farklı eylem biçimleriyle dersler vermek. İkili, bu yolda başta çevre sorunları olmak üzere dev şirketlerin temsilcileri gibi davranıp onlar adına özür diliyor; iş konferanslarına katılıp kendilerini şirketlerin üst düzey çalışanları olarak tanıtarak absürd sunumlar yapıyor; çevreye verdikleri hasarı kabul etmeyen kimyasal şirketin sözcüsü olarak dünyanın en çok izlenen televizyon kanallarından birinde şirket adına tüm suçu üstlenip bir süre tüm dünyanın buna inanmasını sağlıyor.

Yepyeni Bir Hayat A Brand New Life Ounie Lecomte
Fransa, Güney Kore 2009, 35mm, 92’, Renkli, Korece; Türkçe Altyazılı

Asya Film Ödülü Tokyo Film Festivali

Seul, 1975. Jinhee 9 yaşındadır. Babası onu Katolik rahibelerin yönettiği bir yetimhaneye yerleştirmiştir. Küçük kız, ayrılmanın acısına göğüs germek, bir yandan da yeni bir aile bulmak için uzun bir bekleyişe katlanmak zorundadır. Zaman geçtikçe, evlat edinilen çocukların yetimhaneden ayrılması, onu bekleyen rüyaya bir bakış atmasını sağlarken, yeni edindiği arkadaşlarını yitirmesine neden olmaktadır. Jinhee direnir, çünkü yepyeni bir hayat vaadinin onu sevdiklerinden sonsuza dek ayıracağını bilmektedir.

Huacho Alejandro Fernández Almendras
Şili, Fransa, Almanya 2009, 35mm, 90’, Renkli, İspanyolca; Türkçe Ve İngilizce Altyazılı

Cannes Film Festivali’nin Eleştirmenlerin Haftası Bölümü’nde gösterilen Huacho’da, kırsal geleneklerle modern hayatın çatışmasını izliyoruz. Sıkı çalışan bir köylü ailesinin yaşamını kayda geçiren Almendras, kırsal ke-simde yaşayan milyonlarca Şililinin çektiği zorluklara dair düşündürücü bir tablo çiziyor. Filmin adı olarak çok iyi oturan “huacho” kelimesi, “piç” veya “babasız” demek, ama aynı zamanda “terk edilmiş” anlamında da kullanılıyor. Modern yaşam tarzı ailenin bazı üyelerinin dışlanmasına neden oluyor. Elektrik kısıntısı, düşük ücretler ve ayrımcılık gibi problemler karşısında, hayatta kalabilmek için var güçleriyle çalışıyorlar

Yorum yapın

Önceki yazıyı okuyun:
“Zamanı kullanacak zaman yok”* Zamanın Zorbalığı – Prof. Dr. Özcan Köknel

Eski Roma ve Yunan mitolojisinde zaman (Kronos) bütün dünyaya, olaylara, olgulara egemen olan, bunları koruyan, yöneten bir tanrıdır. Mitolojiye göre,...

Kapat