Fazıl Say’dan Aşık Veysel’e ithaf: Black Earth (Kara Toprak) Albümü

Kara Toprak”ı bestelediğim 1997 yılından beri bu parçamı binlerce kere seslendirmişimdir. Bu parça müzisyenler arasında “piyanonun Türkçe hali” diye anılır. Aradan yıllar geçti, bu eser pek çok uluslararası piyanistin repertuvarına girdi. “Kara Toprak”ın duyar duymaz tanıyacağınız tınısı -sol el ile piyanonun tellerine bastırıp kaydırarak, Türk halk müziğindeki makamlardaki ara sesleri elde etme arzusu- yeni bir denemeydi. Bu parçada Alevi halk ozanımız Aşık Veysel’in bir yalnızlık türküsü olan “Sadık Yârim Kara Toprak” eserinden “esinlenme” vardır. Bu sefer bir piyanistin, bir çağdaş sanatçının “Yalnızlık Türküsü” hissedilir. Bu yüzden bu beste, Veysel’in müziğine çok uzak olsa da, DNA’larından akrabadır. Dolayısıyla “Kara Toprak” adlı eserim, Anadolu toprağından bir dostluk fidanı gibi çıkan Aşık Veysel’e ithaf edilmiştir.



Albüm İçeriği
1. Kara Toprak

2. Dervish In Manhattan
3. Paganini Variation
4. Silence of Anatolia
5. Obstinacy
6. Ben İçeri Düştüğümden Beri

Fazıl Say, (d. 14 Ocak 1970, Ankara) Küçük yaşlarda obuacı Ali Kemal Kaya ile ritmik jimnastik ve işitme alıştırmalarına başlayan santaçı, bir yıl sonra Mithat Fenmen’den aldığı piyano dersleriyle öğrenim sürecine girmiştir.

Fenmen’le sekiz yıl süren bu dönem, piyano, solfej ve teorinin yanı sıra, besteciliğe özendirme çalışmalarını ve konser podyumlarına ısındırma amaçlı küçük dinletileri kapsar.
Mithat Fenmen’in 1982 yılında vefat etmesi üzerine Ankara Devlet Konservatuarı’na giren Fazıl Say, ‘Özel Statü’ olarak nitelenen hızlandırılmış yoğun eğitim çerçevesinde Kamuran Gündemir ile piyano, İlhan Baran ile kompozisyon çalışmıştır.

Gündemir, yorum kavrayışı gerektiren yapıtlar üzerinde üst düzey bir değerlendirme ortamı yaratarak öğrencisini yetiştirmiş, İlhan Baran ise ona kompozisyon eğitiminin temeli olan teknik donanımları kazandırmıştır. Donanımların başlıcaları armoni, kontrpuan, form bilgisi, analiz, enstrümantasyon, orkestrasyon, antik modlar, makamsal ve ritmik sistemleri, caz armonisi ve stil araştırmalarıdır.

İlhan Baran, ayrıca çağdaş müzik stilleri çalışması için Ertuğrul Oğuz Fırat’dan yararlanılmasını istemiş ve Fazıl Say, üç yıl Fırat’dan ders almıştır. 1987 yılında konservatuarı bitiren genç piyanist, Almanya’nın DAAD bursuyla bu ülkeye gitmiş, Düsseldorf Müzik Yüksek Okulu’nda ABD’li piyanist David Levine’in öğrencisi olmuştur. Dünyanın önde gelen Schubert yorumcularından olan Levine, “Yaratıcı Yorumculuk” açısından örnek bir piyanisttir. Fazıl Say, piyanist kimliğiyle onu örnek almıştır.

Besteleri
Prelüdler’, flüt ve piyano için, 1985; ilk seslendirme: Mehmet Mesci ve F. Say, (1986).
‘Süit’, piyano için, (1986).
‘Siyah İlahiler’, keman ve piyano için, 1987; ilk seslendirme, Götz Bernau ve Sayali Dadaş; Berlin’in 750. yılı kutlamaları dolayısıyla, 1987.
‘Gitar Konçertosu’, 1987; bu yapıtı geri çekti, 1997’de gitar ve orkestra için yeni bir yapıt yazdı.
‘İpekyolu’, piyano için, 1989; ilk seslendirme: RIAS Berlin Radyosu, canlı yayın: F. Say, 1989; sonradan konçertoya dönüştürüldü.
‘Yansıtmalar’, keman, piyano ve orkestra için konçerto, 1991; ilk seslendirme: Eduard Maturet yönetimindeki Berlin Senfoni Orkestrası, solistler; Götz Bernau, F. Say, 1991.
‘Nasreddin Hoca’nın dansları’ (sonradan “Türk Dansları” olarak adı değiştirilmiştir), piyano için, 1991.
‘Antik Anadolu Modları Albümünden’, piyano için, 1991.
‘Üç Masal’, oda orkestrası için: (12 yaylı, 6 üflemeli çalgı, arp, çelesta ve vurmalı çalgılar için), 1992.
‘Liszt’in si minör sonatı orkestralaması”; büyük orkestra için, 1992.
‘Altı Prelüd’ Debussy’nin 6 prelüdünün orkestralaması. 14 solo çalgıcı için: flüt, obua, klarnet, fagot, trompet, 2 vurmalı çalgı, piyano, gitar ve yaylılar dördülü, 1992; ilk seslendirme: besteci yönetimindeki Yeni Müzik Topluluğu, Köln, 1992.
‘Paganini’nin temaları üzerine çeşitlemeler” (modern caz stilinde) piyano için, 1993.
‘İpekyolu’, piyano konçertosu, 1994; ilk seslendirme: Scott Yoo yönetimindeki Boston Metamorphosen Orkestrası, solist: F.Say, 1995.
‘Fantazi parçaları’, piyano için, 1993.
‘Caz Fantazileri’, piyano için, 1994.
‘Senfoni Konçertant’, piyano ve büyük orkestra için, 1993; ilk seslendirme: Gürer Aykal yönetimindeki Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası, solist: Fazıl Say, 1996; orkestra: 3 flüt, 3 obua, 3 klarnet, altosaksofon, 2 fagot, kontrafagot, 4 trompet, 3 trombon, tuba, 7 vurmalı çalgıcı için 27 vurmalı çalgı ve yaylılar için (14+12+12+8).
‘Gitar ve Orkestra için’, (gitar konçertosunun yeniden yazılışı), 1996.
‘İki Ballade’, oda orkestrası için; 1996 ilk seslendirme: Scott Yoo yönetimindeki Boston Metamorphosen Orkestrası, 1996.
‘Oda Senfonisi’, oda orkestrası için, 1996; ilk seslendirme: Scott Yoo yönetimindeki Boston Metamorphosen Orkestrası, 1996.
‘Kara Toprak’, piyano için, Aşık Veysel’in teması üzerine, 1997.
‘Gülnihal’, piyano için, Hamamizade İsmail Dede Efendi’nin teması üzerine, 1997.
‘Kadanslar’, Mozart’ın piyano konçertoları için kadanslar, 1987 – 1996.
‘Nazım Oratoryosu’, piyano, solo ses, koro ve orkestra için, 2001.
‘Metin Altıok için Ağıt’, piyano, solo ses, koro ve oda orkestrası için, 2002/2003.
‘Piyano Konçertosu, No:3’, piyano ve orkestra için, 2001.

Albümleri (CD)
‘Wolfgang Amadeus Mozart’, Warner Music France
Piano Sonata K.333 in B flat major
Variations on ‘Ah, vous dirais-je, maman’ K.256
Piano Sonata K.330 in C major
Piano Sonata K.331 in A major ‘Alla Turca’.
‘Fazıl Say’, Troppenote Recordings
Piano Concerto No.2 “Silk Road”
Chamber Symphony
Two Ballades
Four Dances of Nasreddin Hodja
Fantasy Pieces.
‘George Gershwin’, Teldec Classics International
Rhapsody in Blue
Porgy and Bess arrangements…
‘Igor Stravinsky’, Teldec Classics International
Le Sacre du Printemps.
‘Johann Sebastian Bach’, Teldec Classics International
French Suite N.6 BWV 817 in E major
Italian Concerto BWV 971 in F major
Prelude and Fugue BWV 543 in A minor
Chaconne in D minor (F. Busoni)
Prelude and Fugue BWV 846 in C major.
‘Peter Ilyich Tchaikovsky’, Teldec Classics International
Piano Concerto No.1 in B flat minor
‘Franz Liszt’,
Piano Sonata in B minor.
‘Johann Sebastian Bach, Teldec Classics International
Italian Concerto BWV 971 in F major
French Suite N.6 BWV 817 in E major
Prelude and Fugue BWV 543 in A minor
‘Wolfgang Amadeus Mozart’,
Piano Sonata K.331

Ödülleri
Avrupa Birligi Piyano Yarışması, 1991
Genç Konser Solistleri Yarışması Avrupa Birinciliği, 1994
Genç Konser Solistleri Yarışması Dünya Birinciliği, 1995
Radio France/Beracasa Vakfi Ödülü, 1995
Paul A. Fish Vakfı Ödülü, 1995
Boston Metamorphosen Orkestrası Solist Ödülü, 1995
Maurice Clairmont Vakfı Ödülü, 1995
Telerama Ödülü, 1998, 2001
RTL Televizyonu Ödülü, 1998
Le Monde de la Musique Ödülü, 2000
Diapason d’Or ( Altın Plak ) Ödülü, 2000
Classica Ödülü, 2000
Le Monde Ödülü, 2000
Avusturya Radyo-TV Ödülü, 2001
Deutsche Phono Akademie ECHO Ödülü, 2001

Cevap Ver

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz