Dostoyevski: İnsanın bir yıl boyunca çekebileceği acıyı ben bir sabah çektim

Dostoyevski: İnsanın bir yıl boyunca çekebileceği acıyı ben bir sabah çektim

Yarın işe giderken giyeceğim ayakkabılarımın halini siz de biliyorsunuz. Sorun bu Varenka. Bilirsiniz böyle sorunlar insanı yer bitirir. ...

Orhan Veli: 2 yaşında gurbete çıktım, 20 yaşında sefalet çekmesini öğrendim

Orhan Veli: 2 yaşında gurbete çıktım, 20 yaşında sefalet çekmesini öğrendim

Daha ufak yaşta tarih, edebiyat kitapları okurdum. Yaşıma göre hayli ağır olan bu eserlerin de edebiyata hevesim üzerine ...

Suzanne Teng, 'Miles Beyond', 'Mystic Journey' ve 'Enchanted Wind' adlı üç albümüyle cafrande.org'ta

Minimalist tarzda yakaladığı müzikal duruluk ile kulağa hoş gelen seslerden öte insan  ruhuna hitap etmeyi amaçlayan  bir flüt ...

Aslı Erdoğan: Bir kez daha suskunluğun tam ortasında konuşuyorum

Aslı Erdoğan: Bir kez daha suskunluğun tam ortasında konuşuyorum

Bir kez daha suskunluğun tam ortasında konuşuyorum -ben derken kendimden söz ettiğimi düşünürseniz aldanırsınız- konuşuyorum, her şeyi kaybetmeyi ...

VEDAT TİRKALı ROP. KENT-YAŞAM. FOTOGRAF:GURCAN OZTURK. BIRGUN-IST. EKıM-2004

Vedat Türkali'nin akıllarda yer eden 10 sözü: Zulmün olduğu yerde direniş de olacaktır

Vedat Türkali 13 Mayıs 1919’da Samsun’da doğdu. Liseyi Samsun Lisesi’nde okuduktan sonra 1942 yılında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi ...

Vedat Türkali’nin Tayyip Erdoğan’a 2010 yılında yazdığı mektup

Vedat Türkali'nin Tayyip Erdoğan’a 2010 yılında yazdığı mektup

Yazar, senarist, şair Vedat Türkali, 2010’da dönemin Başbakanı Recep Tayyip Erdoğan’a kaleme aldığı mektupta, “‘Kürt sorunu’ çözülmeden demokrasi ...

Tülay German ve Yunus'tan Nazım'a adlı albümünden şarkılar

1935, İstanbul doğumlu olan Tülay German küçük yaşlarda müziğe ilgi duydu. Ferdi Ştatzer'den piyano dersleri aldı. Aynı dönemde, ...

Che'nin veda mektupları: Bazı kereler beni anlayamadığınızı sanıyorum

Che Guevara, bugün dünyada yanlızca Küba Devriminin önemli liderlerinden biri, Latin Amerikalı bir yurtsever veya Arjantinli hümanist bir ...

Makine Çağında Aşk: Ataerkil Törelerden Çağdaş Törelere Geçiş

Makine Çağında Aşk: Ataerkil Törelerden Çağdaş Törelere Geçiş

Sanayii devrimi, seri ve köleyi özgürlüğe kavuşturduğu gibi, çocukları da otoriter ailenin duygusal bağımlılığından kurtarmak zorundaydı. Çağdaş toplum, ...

Attilla İlhan ve kendi sesinden şiirleri | Ben gidip başıma belalar aramışım o kalıp mevlasını bulmuş

15 Haziran 1925'te Menemen'de doğdu. İlk ve orta eğitiminin büyük bir bölümünü İzmir ve babasının işi dolayısıyla gittikleri ...

Turgut Uyar: Her şey akıp gider bir katı hüzün kalır…

Turgut Uyar: Her şey akıp gider bir katı hüzün kalır...

İnsan tükenir sanırım bir çiçeğe durmadan baksa bilebir güzel aşk okusa bile.biz nerden tükeniriz adımız saydamhele akşam oldu ...

Cehenneme Övgü: Müjde! Çocuğumuz Oldu! – Gündüz Vassaf

Cehenneme Övgü: Müjde! Çocuğumuz Oldu! - Gündüz Vassaf

"Çocuklar hayata ana babalarını severek başlar, zamanla onları eleştirir ve nadiren affederler." Oscar WildeBir kısmımız özgürlüğü özgür olmak ...

Ahmet Kaya'nın Yıldızlar ve Yakamoz albümü

Yıldızlar ve Yakamoz Ahmet Kaya'nın Aralık 1996 yılında yayınladığı 16. albümüdür. Sabahattin Ali, Nevzat Çelik, Enver Gökçe ve ...

Virginia Woolf: Zekâ ve Duyarlılığını Bilinç Akışına Yönelten Titiz Anlatımcı – Tomris Uyar

Virginia Woolf: Zekâ ve Duyarlılığını Bilinç Akışına Yönelten Titiz Anlatımcı - Tomris Uyar

Zaman... Elimizden kaçan, kayan yaşam... Büyük bir yaşama sevgisi, insan onuruna duyulan inanç ve bu tartışmasız gerçeğin bir ...

Lev Troçki’nin Vasiyeti: Yaşam güzel. Gelecek kuşaklar onu bütün kötülüklerden arındırsınlar…

Lev Troçki’nin Vasiyeti: Yaşam güzel. Gelecek kuşaklar onu bütün kötülüklerden arındırsınlar…

Troçki vasiyetini 27 Şubat 1940 tarihinde kaleme aldı ve 3 Mart 1940’ta metne bir paragraf daha ekledi. Vasiyet ...

“Geleneksel Yahudi Halk Müzikleri / Traditional Jewish Music” – Kolektif

“Geleneksel Yahudi Halk Müzikleri / Traditional Jewish Music” – Kolektif

Seçilmiş 16 Adet geleneksel Yahudi halk müziğinden oluşan  "Geleneksel Yahudi Halk Müzikleri "/ Traditional Jewish Music" adlı ...

Düzenli kitap okumanın insana kazandırdığı 15 özellik

Düzenli kitap okumanın insana kazandırdığı 15 özellik

Okumak, birçok eğitim süreci geçiren insan için doğduğu andan itibaren en kolay ve en etkili öğrenme yoludur. Bunu bir alışkanlık ...

Elias Canetti: Bir despot kötü niyetinin farkındadır bu yüzden öyle değilmiş gibi yapar

Elias Canetti: Bir despot kötü niyetinin farkındadır bu yüzden öyle değilmiş gibi yapar

Maske Düşürme İktidarıBir despot kendi içindeki kötü niyetinin her zaman farkındadır ve bu yüzden kötü niyetli değilmiş gibi ...

Paradigmanın İflası: Yirmi beş yıl sonra... - Fikret Başkaya

"İnsan, iyiyle kötüyü birbirine karıştırdığında, Tanrılar ruhunu öylesine feci bir felakete sürüklerler ki, artık felaketin farkına varmak için ...

Modern Kürt Müziği’nin Öncüsü; Tahsin Taha ve “Aso” adlı albümü cafrande.org’ta

25 Eylül 1941′de Amedîye şehrinde dünyaya gelen sanatçı, ilk müzik eğitimini babası Taha Mihemed’ten aldı. Mihemed Arif Cizrewî gibi Kürt sanatçılarının etkisinde kalan çocukluğu müzik uğraşı ve derlemelerle geçti. Öğretmen olan babasının görevinden dolayı çocukluğu ilk gençliği bir çok şehirlerinde geçen Taha, liseyi Musul’da bitirdi.
17 yaşındayken Bağdat Radyosu’nun elemelerinde başarılı oldu ve 1958′de Bağdat Radyosu’nun Kürtçe bölümünde seslendirdiği bestesi kendisine ait “Eşkere Nakim” adlı stran’la profesyonel sanat yaşamına adım attı.

1960 yılında Maxmal Sanat Enstitüsü’nün tiyatro bölümünde müzik öğretmeni olarak çalışmaya başlayan Taha, 11 Eylül 1961 tarihinde görevinden ayrılarak Bağdat’tan Zaxo’ya gitti ve Baas rejimine karşı savaşmak amacıyla Molla Mustafa Barzanî önderliğindeki peşmerge saflarına katıldı. 1963 yılında 12 arkadaşıyla birlikte esir alınarak cezaevine konundu. İki yıldan fazla hapis kaldı ve ağır işkencelerden geçirildi. Hapisteyken bestelediği stranlar ile adından çokca sözettiren ve halkın sevgisini kazanan Tahsin Taha, uzun bir dönem dillerden düşmeyen “Detin Bahar” adlı stranla özgürlüğe olan özlemeni dile getirdi. Hapisten çıktıktan sonra bir süre Amedîye’ye yerleşti ve burada müzik dersleri verdi.

1970 yılında Bağdat’a tekrar giden sanatçı, 1974′te evlendi. Dört çocuk sahibi olan sanatçı 90′lı yıllara kadar yoğun bir şekilde müzikle ilgilendi ve öğrenciler yetiştirdi. 13 Mart 1994′te arkadaşı sanatçı Fuad Ehmed ile birlikte Hollanda’ya konser için gitti. Burada aniden rahatsızlaşan Tahsin Taha kanser teşhisi konduktan kısa bir süre sonra 28 Mayıs 1995′te hayata veda etti.

Tahsin Taha, Eyşe Şan, Seîd Gabarî, Gulbihar, Salim Helebî, Erdewan Zaxoyî, Elbirt Nayîl ve daha bir çok Kürt sanatçıyla birlikte hareket eder, birlikte söyler, ismi yayılır, artık her yerde bilinen, sevilen sanatçıdır. Stranlarında yurtseverliği, aşkı, sevgiyi anlatır. 1975 yılında Mele Mustafa Barzani hareketi yenildiğinde “Ey Felek” parçasını yazarak duygularını anlatır.

Ölümüne kadar Gula Min Werîya, Bi Tinê, Çav Belek, Amêdîkê Bilind e, Bûka Behdîna, Rabe Cotyar, Dilêrên Welatî, Dîlberê, Evindar im, Bêrîvanê, Xalxalokê, Şekir Barî, Erê an ne, Pismamo, Cîranê, Eman eman, Aso, Rewşena malê, Xwîna dilan, Derdo, Were Canê, Yarî Dilo, Wele şî nakim, Min bidinê gibi onlarca parçayı seslendiren Taha, toplam 8 albüm çıkardı. Bunlardan ikisi “Rabe Cotyar” ve “Aso” ismiyle Türkiye’de Kom Müzik “Arşiv” serisinde yayımlandı.

ÎBRAHİM ROJHİLAT:

Tahsin Taha’nın hem sanatsal kişiliği, hem Kürt olması bizim için çok önemli, çok değerli bir şahsiyet. Ben Tahsin Taha’nın çok eski şarkılarını dinlediğimde Kürt müziğinin otantik yapısını, gerçekliğini, sanatsal yapısını, toplumsal özelliklerini görebiliyorum. O çok güzel icra etmiş müziği. Yaşamış coğrafyadan kaynaklı onda özellikle Arap kültürünün biraz yansımasını görebiliyoruz. Elinde olmadan kullandığı müzikal alt yapı, belki başkası yapmış o altyapıyı ama etki var. Ancak benim için yorumu esastır. Tahsin Taha’nın yorumuna baktığında gerçekten Kürdi bir yorum var. Onun ürettiği besteler, ezgiler, duyguları ve hisleri onun yorumuna eklediğinde insan onun o güzel özelliklerini çok rahatlıkla görebilir.

Ben Zaxo’ya da gittim, Zaxo’da çok bilinen, tanına ve sevilen bir müzisyen. Onun gittiği evlere de gittim, Zaxo’nun coğrafik özellikleri onun kişiliğine de yansımış. Onun dışında şunu diyebilirim: O Kürt müzisyenleri içinde çok mütevazı kişiliğe sahip, bunu sahne duruşunda, söylediği şarkılarda, mimiklerinde görebiliriz. Çok mütevazı, duygusal ve gerçekten çok içten bir kişiliğe sahip.

Ondaki gırtlak yapısı bir çok sanatçıda olmayan bir gırtlak. Tahsin Taha’yı Tahsin Taha yapan gırtlak özelliğidir. Günümüze çok doğru, eskimeyen eserler bıraktı. Bunlar içinde “Bêrîvanê” parçası çok özel ve yurtsever özellikleri içinde barındıran şarkıdır. O Kürt kültürüne, edebiyatına çok şey kazandıran bir şahsiyettir.

ALİ GEÇİMLİ (Agirê Jiyan):

Müziğe başlayan her Kürt için Tahsin Taha ilk başta örnek alınabilecek bir sanatçıydı. Çünkü hemen hepimiz Tahsin Taha’nın şarkılarıyla büyüdük. Genç yaşımıza rağmen eskiden hep  dinlerdik. Tahsin Taha’nın Kürtlerin dört parçasına da katkısı olmuştur. Tahsin Taha’nın parçaları okunup söylenmiş, ondan dolayı müziğe büyük emeği olmuş, onu bilmeyen, tanımayan yoktur. Tahsin Taha o güzel, akıcı sesiyle Kürt müziğinin tarihi içinde kendi yerini almıştır. İster istemez 7’den 70’e Kürt bireylerinin kulağında sesi yer edinmiştir. Tahsin Taha’yı anarken, onun Kürt müziğine, dünya müziğine kattıklarını ortaya koymak gerekiyor.

Onun eserleri hala da söyleniliyor. Onun yarattığı eserler torunluk eserler, yani bugün dinlenilir, yarın yine dinlenilir. Belki farklı tarzlarda, stillerde dinlenilir ama Tahsin Taha’nın şarkıları her zaman dinlenilir. Kürt müziğine damgasını vurmuş biridir.

BÜLENT TURAN:

Ben ilk kez Tahsin Taha’yı Bağdat Radyosundan dinledim ve şimdiye kadar onun ezgileriyle tanıdım, sevdim. O Kürt kültürü ve sanatı için çok önemli bir örnektir. Kürt müziğini modernleştirmede de o öncüdür.
Biz Kürt müziği üzerine konuştuğumuzda ilk aklımıza Tahsin Taha ve onun gibiler aklımıza geliyorlar. Çünkü o Kürt müziği üzerine büyük bir etki bırakmış. Bugün de hala bir çok sanatçı onun izinden gidiyor. Bende onun takipçilerindenim. Benim hayatımda Tahsin Taha’nın önemli bir yeri var. Beni çok etkilemiştir.

YEQİN H. (Mahabad Müzik Topluluğu):

Tahsin Taha yenilgiye uğramış sanat tarihimize derman olmuş biridir. O önemli bir fenomendir, onun eserleri, mirası gözler önündedir. O sadece bir müzisyen değil, aynı zamanda bir sanatçıdır da… Onun eserleri bir disiplin sahibidirler ve güzel bir müzikalitenin kokusunu veriyorlar. 20. yüzyılın acımasız şartları içinde üretici, çalışkan biriydi. Bununla yetinmemiş bilimle bir mantık ortaya koymuş, sanat bölümünde mezun öğrenciler yetiştirmiş ve bu değişik roller üstlenmiş. Benim anlayabildiğim kadarıyla şunu söyleyebilirim; Bize modern bir miras bırakmış. Ama maalesef yeni nesil bu mirası hala iyi anlayabilmiş değil.

BRADER MUSİKİ:

1992 yılında rahmetliyi İsveç’te tanıdım. Sonra Hollanda’da görüştük. Dostluğumuz hep devam etti. “Darvano” albümümdeki ‘Darvaniyo’ parçasını o bana verdi. O büyük öğretmen, alçak gönüllüydü. Çok kibar biri, isminden daha büyük biriydi. Tahsin Taha kendi başına bir ekoldu. O’nun isteği üzerine ünlü Kürt kemancısı Dilşad Seid gidip keman çalmayı öğrendi.  Tahsi Taha’nın sesi hiçbir zaman eskimez, insan ne kadar dinlerse o kadar sever.

Modern Kürt Müziği’nin Öncüsü; Tahsin Taha ve “Aso” adlı albümü cafrande.org’ta” üzerine 3 yorum

  1. Binbir renkli bir bahçe olan dünyanın renklerini bizlere ulaştırdığınız için sizlere cafran ailesine sonsuz teşekkürler…

  2. Her ses her avaz bizleri özlemlerimize,umutlarımıza,sevdalarımıza ve öfklerimize götürmekte.Bu seserin bizlere ulaşmasına vesile olan sizlere gelek spas..

  3. Bu seslerin bizlere ulaşmasında vesile olan sizlere gelek spas

Yorum yapın