“Belki de son güzel günleriydi” Sesli Öyküler: Motorcu İbrahim’in Bahçeli Evleri – Tezer Özlü

Belki de son güzel günleriydi Sesli Öyküler: Motorcu İbrahim'in Bahçeli Evleri – Tezer Özlü

İstanbul'un Şirinevler semtini oldum olası hiç sevmem.İbrahim'i de ilk kez burada ...

Michel Foucault: İktidara aşık olmayın!

Michel Foucault: İktidara aşık olmayın!

Politik eylemi, birlik ve bütünlük paranoyalarından kurtarıp özgürleştirin;1. Eylem, düşünce ve ...

“İnsanların arasında yalnız olmaktan daha korkunç bir şey yoktur” Günlükler – Stefan Zweig

İnsanların arasında yalnız olmaktan daha korkunç bir şey yoktur Günlükler - Stefan Zweig

Yaşamının son yıllarını, önce İngiltere'de, sonra da Brezilya'da gönüllü sürgünde geçiren, ...

Grup Munzur ve “Hava Kurşun Gibi Ağır” albümü

Grup Munzur ve Hava Kurşun Gibi Ağır albümü

Grup Munzur sanat faaliyetlerine 1992 yılında İzmir’de başladı. Çeşitli etkinlikler ve ...

Friedrich Nietzsche: Midesinin büyüklüğünü bilmeli insan!

Friedrich Nietzsche: Midesinin büyüklüğünü bilmeli insan!

Neden biraz daha çok biliyorum? Genellikle, neden böyle akıllıyım? Sözde sorunlar ...

Auguste Rodin: Modern heykel sanatına yenilik getiren bir öncü ve heykelleri

Auguste Rodin: Modern heykel sanatına yenilik getiren bir öncü ve heykelleri

Fransa’nın yetiştirdiği en büyük sanatçılardan biri olan heykeltıraş François - Auguste- ...

Barış İçinde Bir Arada – Rıfat Ilgaz

Barış İçinde Bir Arada - Rıfat Ilgaz

Kara gömlekli İtalyanlardan telif ücreti bile ödemeden aldığımız bir kanunun herhangi ...

Sema & Taksim “Gülnihal” adlı albümü

Sema & Taksim Gülnihal adlı albümü

Sema Moritz 14 Ağustos 1956 tarihinde Ankara’da dünyaya geldi. Üniversiteyi bitirdikten ...

Cemal Süreya’nın Çocuklara Okumasını Önerdiği 6 Kitap

Cemal Süreya'nın Çocuklara Okumasını Önerdiği 6 Kitap

Çocuklar için Küçük Prens kitabını Tomris Uyar ile çeviren Cemal Süreya'nın ...

Nietzsche: “Kendisinden bir şeyler öğrendiğim tek psikolog Dostoyevski”

Nietzsche: “Kendisinden bir şeyler öğrendiğim tek psikolog Dostoyevski”

Yüzeysel olarak her şey açık ve berraktır. Ama derinde, azgın sulardan ...

Modern Leviathan’ın İnşası Sürecinde İdeolojik Bir Aygıt Olarak Yalan – Josef Kılçıksız

Modern Leviathan’ın İnşası Sürecinde İdeolojik Bir Aygıt Olarak Yalan - Josef Kılçıksız

İnsanoğlunun trajedisine yön veren genetiğin kodlarında ”mülkiyet” hırsı var. İnsan hayatını ekonomik ...

Grup Yansımalar’ın en iyi albümü “Bab-ı Esrar” (1995) cafrande.org’ta

Grup Yansımalar'ın en iyi albümü Bab-ı Esrar (1995) cafrande.org'ta

Aziz Şenol Filiz ve Birol Yayla tarafından 1990 yılında kurulan Yansımalar, ...

Aslı Erdoğan: Ölüleri yalnızca ölü olmaktan kurtaran bir ufku vardır gerçeğin…

Aslı Erdoğan: Ölüleri yalnızca ölü olmaktan kurtaran bir ufku vardır gerçeğin...

Zor, dedim kendime, zor. Kanla, ölümle, yasla kuşatılmışken sözcüklere tutunmak... ’Gerçek’ ...

Gilles Deleuze: Kapitalizmin yayılmasıyla sömürü, denetim ve gözetim giderek daha da incelmekte

Gilles Deleuze: Kapitalizmin yayılmasıyla sömürü, denetim ve gözetim giderek daha da incelmekte

Durumumuzu belirleyen, Devlet’in hem ötesinde, hem de bu yanındadır. Dünya pazarının ...

Spinoza: “İnsanlarda kendi iradelerinin bilgisi olduğu için, kendilerini hür sanıyorlar”

Spinoza: İnsanlarda kendi iradelerinin bilgisi olduğu için, kendilerini hür sanıyorlar

"Eğer havaya atılan taşın aklı/dili olsaydı mutlaka kendi arzusuyla yolculuğa çıktığını ...

Neşet Ertaş ve “Hata Benim” Albümü

Neşet Ertaş ve Hata Benim Albümü

Kırşehir'de 1938'de doğan Neşet Ertaş, Çiçekdağı'ndan Türkiye 'ye açılan bir halk ...

Bertolt Brecht: İnsan Neyle Yaşar?


Gelecek yıl 11. düzenlenecek olan şehrin en büyük modern sanat etkinliği olan İstanbul Bienali’nin yeni küratörleri WHW (What, How & for Whom) tarafından geçen hafta düzenlenen basın toplantısında;  kavramsal çerçeve  Brecht’in Üç Kuruşluk Operası’ndan alınan “İnsan Neyle Yaşar?” sorusu olarak açıklandı. [11. Bienale kavramsal çerçeve olarak belirlenen  bölümü aşağıdan okuyabilirsiniz]

İnsan Neyle Yaşar?
Sayın baylar, bize hep ders verirsiniz:
“Aman, günah, ayıp, kötü, yanlış.”
Aç karnına kuru öğüt çekilmez.
Önce doyur beni, ondan sonra konuş.
Sende göbek, bizde ahlak nedense.
Şimdi bizi iyice dinle bak;
İster şöyle düşün, istersen böyle:
Önce ekmek gelir, arkadan ahlak.
Artık vermek gerek, unutmayın sakın,
Tüm nimetlerden, payını yoksulların.

İnsan neyle yaşar?
İnsan neyle yaşar: Ezip hiç durmadan.
Soyup, dövüp, yiyip yutarak insanları.
Yaşayabilmek için hemen unutmalı,
İnsanlığı unutmalı insan.

Katı gerçek budur, kaçınılmaz
Kötülük yapmadan yaşanamaz.
Efendiler bize ahlaksız dersiniz
Kötü kadın, utanmaz fahişe
Aç karnına suçlanmak hiç çekilmez
Önce doyur beni ondan sonra söyle
Sende şehvet, bizde edep nedense
Şimdi bizi iyice dinle bak;
İster şöyle düşün, istersen böyle:
Önce ekmek gelir, arkadan ahlak.
Artık vermek gerek, unutmayın sakın,
Tüm nimetlerden, payını yoksulların.
İnsan neyle yaşar?

İnsan neyle yaşar: Ezip hiç durmadan,
Soyup, dövüp, yiyip yutarak insanları.
Yaşayabilmek için hemen unutmalı,
İnsanlığını unutmalı insan.

Katı gerçek budur, kaçınılmaz.
Kötülük yapmadan yaşanamaz.

(Türkçe’ye çeviren: Tuncay Çavdar)

Üç Kuruşluk Opera, 1928’deki galasında büyük başarı kazanmış ve kısa sürede hem sanatsal bir biçim hem de toplumsal ve siyasi değişimin bir aracı olarak tiyatroda devrim niteliğinde değişikliklere sebep olmuştu. Hırvatistanlı dört kadın küratörün kurduğu, WHW kolektifi, bienal için seçtikleri kavramsal çerçeveyi duyururken alışılagelmişten farklı bir basın toplantısı yapmayı terchi ettiler. İzleyicilere kısa bir tiyatro gösterisi sunan küratörler, “İnsan Neyle Yaşar” sorusuyla başlayıp, “Brecht’in sorduğu soru bugün de aynı aciliyeti taşımıyor mu?” dediler.
WHW, İstanbul Bienali’ni hazırlarken Brecht’ten yola çıkmalarının birkaç nedeni olduğunu ifade ettiler. İlk amaçları, bienalin kendisini tartışmaya açmak. Sanatla sosyal gerçeklik arasındaki ilişkiyi sorgulamak isteyen küratörler, Brecht’in “unutulmuşluğunu” ve “modası geçmişliğini” bugünkü toplumla sanat ilişkisinde bir şeylerin ters gitmesinin bir göstergesi olarak yorumluyor. Bienalin sanatın eğlendirici ve eğitici işlevlerini bir arada bulundurmasını isteyen WHW, bunda da Brecht’i kendilerine örnek almayı seçmiş.

İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nca düzenlenen, Koç ailesini sponsor olduğu “11. Uluslararası İstanbul Bienali”, 12 Eylül (2009) tarihinde başlıyor olması ve Bertolt Brechtin*, referans alınması ilginç.

http://video.google.com/videoplay?docid=-4984671158612866285
*Bertolt Brecht: Alman şair, oyun yazarı, tiyatro yönetmeni. Epik tiyatro görüşüyle geleneksel tiyatronun sunduğu illüzyonu kıran ve tiyatroyu sosyal ve ideolojik bir foruma dönüştürmüş devrimci  yazar

Yorum yapın