7 Müzik Topluluğundan Mozart Müzikleri Seçkisi: Mozart Music Collections


Eserleriyle yaşadığı döneme damgasını vuran Klasik Batı Müziği’nin en üretken ve en etkili bestekârlarından biri Wolfgang Amadeus Mozart. Ölümünün üzerinden asırlar geçmiş olmasına rağmen hala günümüzün hem popüler hemde en önemli sanatçılarından biri olmayı sürdürüyor.
7 Müzik topluluğunun Mozart’an seçerek  günümüz entsrüman ve kayıt olanakları ile yeniden yorumladığı eserleri aşağıdan dinleyebilirsiniz.


Dinlemek için yukarıdan başlatınız.

Mozart Music Collections 
American Baroque: Spectacular Baroque and Classical chamber music
Mozart 4 Quartets for Strings and Winds
Bezdin Ensemble: chamber orchestra, choir and vocalists specializing in sacred music
Mozart Requiem
Ireen Thomas: Lute sonatas from Mozart’s time
Indian Summer of the Lute
Seth Carlin: fortepiano music from the early 1800s
Mozart in the Age of Enlightenment
Streicher Trio: classical chamber music on period instruments
Mozart Klavier Trios
Vito Paternoster: cellist extraordinaire
Sergio Azzolini and Vito Paternoster play Mozart and Haydn
Willem Brons: Mozart’s great solo works by distinguished master pianist
Mozart Piano Works

Wolfgang Amadeus Mozart (d. 27 Ocak 1756 Salzburg , Avusturya – ö. 5 Aralık 1791 Viyana)

Klasik Batı Müziği’nin, en üretken ve en etkili bestekârlarından biridir. Yapıtları, senfonileri, konçertoları, oda orkestralarını, piyanoyu, operayı ve korolu müzikleri etkilemiştir. 35 yıllık ömrüne 626 eser sığdırmıştır. Mozart, Avrupalı bestekârların en popülerlerindendir ve birçok eseri standart konser repertuarlarında kullanılır. Günümüzde müzik tarihinin en büyük dehalarından biri olarak kabul görmüştür.

Mozart’ın Başlıca Yapıtları
Operalar: (24 tane) Bastien ve Bastienne, K.50 (1768); Lucio Silla, K.135 (1772); Sözde Bahçıvan (La finta giardiniera) K.196 (1774); Çoban Kral (II Re Pastore) K.208 (1775); Zaide K.344 (1780); Idomeneo, K.366 (1780); Saraydan Kız Kaçırma (Die Entführung aus dem Serail) K.384 (1782); Kahire Kazı (L’Oca del Cairo) K.422 (1783); Figaro’nun Düğünü (Le nozze di Figaro) K.492 (1786); Don Giovanni, K.527 (1787); Cosi fan tutte, K.588 (1790); Sihirli Flüt (Die Zauberflöte) K.620 (1791); La Clemenza di Tito, K.621 (1791).

Koral müzik: 18 Missa-No.16 Coronation (1779); No.18 Do Minör-(1783 bitmemiş), Requiem (1791 bitmemiş); Exultatejubilate(1773); oratoryolar ve kısa dinsel parçalar.

Senfoniler: (41 tane) No.31-Paris, K.297 (1778); No.35-Haffner, K.385 (1782); No.36-Linz, K.425 (1783); No.38-Prag, K.504 (1786); No.39, K.543 (1788); No.40, K.550 (1788); No.41-Jüpiter, K.551 (1788).

Oda orkestrası için Serenatlar: Serenata notturna, K.239 (1776); Haffner, K.250 (1776); Küçük Bir Gece Müziği (Eine kleine nachtmusik) K.525 (1787); Bir Müzikal Şaka (A Musical Joke) K.522 (1787); Divertimento’lar, cassation’lar, danslar, marşlar.

Konçertolar: Piyano konçertoları: No.15, K.450 (1784); No.17,K.453 (1784); No.18, K.456 (1784); No.19, K.459 (1784); No.20, K.466 (1785); No.21, K.467 (1785); No.22, K.482 (1785); No.23, K.488 (1786); No.24, K.491 (1786); No.25, K.503 (1786); No.26, K.537 (1788); No.27, K.595 (1791); 5 keman konçertosu: (1775-76); Keman ve viyola için senfoni konsertant K.364 (1779); Fagot, flüt, obua, klarinet, flüt-arp için konçertoları.

Oda müziği: 23 yaylı çalgılar kuvarteti- Haydn Kuvartetleri (1783-5); Disonans Kuvarteti (1785), Prusya Kuvartetleri (1789-90); 6 yaylı çalgılar kenteti; klarinetli kentet; flütlü kuvartetler; piyanolu kuvartetler; piyanolu triolar; yaylı çalgılar için triolar; piyano ve keman sonatları; üfleme çalgılar için kentetler.

Piyano için parçalar: 17 sonat; rondolar; çeşitlemeler; fanteziler; iki piyano ve dört-el için düetler ve sonatlar.

Vokal müzik: Konser aryaları (orkestra ve şan için); şan ve piyano için şarkılar.

Etkisi
Mozart’ın nesiller boyunca, tüm müzik türlerinin bestekarlar üzerindeki etkisi oldukça büyüktür. Mozart’dan sonraki tüm önemli bestekarlar Mozart’ın büyüklüğünden bahsetmiştir. Rossini hakkında “O bir dahi kadar bilgili ve bilgi kadar dahi olan tek müzisyendi.” demiştir. Ludwig van Beethoven’in Mozart hayranlığı da açıktır. Beethoven, Mozart’ı birçok kez kendisine örnek olarak almıştır. Örnek olarak, Beethoven’in Sol majör 4. Piyano Konçertosu Mozart’ın Do majör Piyano Konçerto’suna (K.503) bir göstergedir. Beethoven’in apartmanında öğrencilerinden birine, Mozart’ın Do majör kuartet’ini (K.464) gösterip “Ah, ne eser. Bu, Mozart’ın ‘İşte benim yapabileceğim bu, dinleyebilecek kulakların olsaydı!’ demesidir.” demiştir. Beethoven’in daha birçok eseri Mozart’ın eserlerine benzemekte ve çağrıştırmaktadır. Bunlara Beethoven’in Do minör 3. Piyano Konçertosu ile Mozart’ın Do minör 24. Piyano Konçerto’su da dahildir. İkisi de Haydn öğrencisi olup buluştuklarına inanılır ve Mozart’ın da Beethoven hakkında “Dünyaya hakkında bahsedilecek bir şey bırakacak.” dediği söylenmektedir. Çaykovski, “Mozartiana”yı Mozart’ı övmek için yazmıştır. Max Reger’in 1914’te yazdığı “Mozart Tema”sı da en tanınmış eserlerinden biridir.

Buna ek olarak Mozart, Frédéric Chopin, Franz Schubert, Peter İlyiç Çaykovski, Robert Schumann ve birçok besteci tarafından en iyi olarak gösterilmiştir. Hatta Frédéric Chopin, cenazesinde kendi yazdığı cenaze müziğini değil Mozart’ın Requiem’inin çalınmasını istemiştir.

Mozart popüler müzik için de bir ilham kaynağı olarak kalmıştır. Jazz’dan, Rock’a, hatta Heavy Metal’e kadar. Jazz piyanisti Chick Corea, Mozart’ın piyano konçertolarını çalarken kendisini konçertolar yazmaya esinlenmiştir.

Cevap Ver

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz